بررسی آثار ماریو بارگاس یوسا، برنده‌ی نوبل ادبیات 2010
بررسی آثار ماریو بارگاس یوسا، برنده‌ی نوبل ادبیات 2010
ماریو بارگاس یوسا، متولد ۲۸ مارس ۱۹۳۶ در آریکیپا کشور پرو، به عنوان یکی از بزرگترین نویسندگان ادبیات آمریکای لاتین و جهان شناخته می‌شود. او در سال ۲۰۱۰ جایزه نوبل ادبیات را براساس بیانیه‌ی کمیته داوران" به دلیل تجسم ساختار قدرت و ثبت تیزبینانه‌ی مقاومت، سرکشی و شکست بشری" دریافت کرد. آثار او به زبان‌های متعدد ترجمه شده، ولی تأثیر او فراتر از ادبیات است....

درباره‌ی ماریو بارگاس یوسا

ماریو بارگاس یوسا در یک محیط خانوادگی پرتلاطم بزرگ شد. والدینش قبل از تولد او از هم جدا شدند و او دوران کودکی خود را با مادر و پدربزرگ و مادربزرگ مادری‌اش در بولیوی گذراند. در سن 10 سالگی، والدینش دوباره با هم آشتی کردند و او با پدرش ملاقات کرد، تجربه‌ای که تأثیر عمیقی بر او گذاشت. خانواده به پرو بازگشتند و بارگاس یوسا در مدرسه نظامی لیما تحصیل کرد، تجربه‌ای که بعدها در رمان "عصر قهرمان" (سال‌های سگی) 1963 به تصویر کشید. این کتاب موفقیت زیادی به‌دنبال داشت و نام او را بر سر زبان‌ها انداخت. 

 

 

 

بارگاس یوسا تحصیلات خود را در رشته ادبیات و حقوق در دانشگاه ملی سن مارکوس در لیما ادامه داد. در اوایل دهه 1950 با جولیا ارکیدی ازدواج کرد. رابطه‌ی آن‌ها بعدها در آثارش و به‌ویژه در رمان "خاله جولیا و نویسنده اش" 1997 بازتاب یافت. 

پس از "عصر قهرمان"، که در یک آکادمی نظامی اتفاق می‌افتد و انتقادی از ماهیت اقتدارگرایانه‌ی جامعه‌ی پرو است، رمان‌های اولیه‌ی بارگاس یوسا به دلیل واقع‌گرایی اجتماعی و نقدهای سیاسی شناخته‌شده‌اند. آثاری مانند "گفتگو در کاتدرال" 1969 و "خانه سبز" 1966 که به بررسی موضوعاتی مانند فساد، خشونت و مبارزات علیه قدرت در کشورهای آمریکای لاتین پرداخته‌اند. 

در دهه‌های 1970 و 1980، سبک ادبی بارگاس یوسا تغییر کرد و روایت‌های بازیگوش‌تر و تجربی‌تری را در آثارش وارد کرد. "جنگ آخر زمان" 1981 یکی از آثار برجسته‌ی او است که براساس شورش کانودوس در برزیل قرن 19 نوشته‌شده‌است. 

 

 

 

 

در طول دوران حرفه‌ای خود، ماریو بارگاس یوسا به خاطر نقد واقعیت‌های سیاسی آمریکای لاتین، از دیکتاتوری‌ها تا بی‌عدالتی‌های اجتماعی، شناخته شده است. رمان‌های برجسته او مانند "سور بز" 2000، به بازنمایی دوره وحشیانه حکومت رافائل تروخیو در جمهوری دومینیکن پرداخته و "رویای سلت" 2010، بر روی شخصیت تاریخی راجر کیسمِنت و وحشت‌های استعمار تمرکز دارد.

مجموعه‌ی فعالیت‌ها و آثار وی، نوبل ادبیات 2010 را برایش به ارمغان آورد که در آن کمیته نوبل از پژوهش‌های این نویسنده درباره‌ی ساختارهای قدرت و مبارزات فردی علیه سرکوب، قدردانی کرد. 

علاوه بر دستاوردهای ادبی، بارگاس یوسا در عرصه سیاست نیز فعال بوده است. در اواخر دهه 1980، او به حامی لیبرالیسم تبدیل شد و به شدت با رژیم‌های اقتدارگرا در آمریکای لاتین مخالفت کرد. در سال 1990، او به عنوان یک نامزد محافظه‌کار در انتخابات ریاست جمهوری پرو شرکت کرد. اما در انتخاباتی جنجالی، به آلبرتو فوجیموری باخت. پس از این شکست، او از سیاست فعال فاصله گرفت اما به نوشتن مقالات سیاسی و اظهار نظر درباره‌ی موضوعات مختلف اجتماعی وسیاسی ادامه داد.

 

زندگی شخصی بارگاس یوسا پس از جدایی از جولیا اورکیدی، در سال ۱۹۶۵ با پاتریشیا یوسا، دخترعموی خود، ازدواج کرد که حاصل این ازدواج سه فرزند است. تجربیات شخصی او اغلب الهام‌بخش نوشته‌هایش بوده است.

ماریو بارگاس یوسا یکی از چهره‌های محوری ادبیات آمریکای لاتین محسوب و در کنار نویسندگانی چون گابریل گارسیا مارکز، خولیو کورتاسار و کارلوس فوئنتس شناخته می‌شود. آثار او به زبان‌های متعدد ترجمه شده و تأثیر او فراتر از ادبیات است. او در طول زندگی‌اش همواره مدافع دموکراسی، حقوق بشر و آزادی بیان بوده است.

علاوه بر جایزه نوبل، بارگاس یوسا جوایز و افتخارات متعددی از جمله جایزه سروانتس، معتبرترین جایزه ادبیات اسپانیایی‌زبان، در سال ۱۹۹۴ دریافت کرده است.

 

ویژگی‌های آثار ماریو بارگاس یوسا

آثار یوسا علاوه بر مهارت ادبی، نشان‌دهنده‌ی درگیری عمیق او با واقعیت‌های اجتماعی و سیاسی هستند و آثار او همچنان به شکل‌دهی چشم‌اندازهای ادبی آمریکای لاتین و جهان ادامه می‌دهند. در اینجا به برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های آثار وی اشاره می‌کنیم:

کاوش در قدرت و سیاست

یکی از ویزگی‌های آثار بارگاس یوسا، بررسی بی‌پرده و دقیقی است که در ساختار قدرت، سرکوب و فساد سیاسی انجام می‌دهد. رمان‌های او اغلب به استبدادی که جوامع آمریکای لاتین را متأثر می‌کند، می‌پردازد و از جوامع و افرادی تصویر می‌سازد که درگیر دیکتاتوری، ظلم و بی‌عدالتی اجتماعی هستند. به‌عنوان مثال:

  • "سور بز" تصویری دردناک از دیکتاتوری وحشیانه‌ی رافائل تروخیو در جمهوری دومینیکن ارائه می‌دهد.
  • "گفت‌و‌گو در کاتدرال" فضای سرکوبگرانه پرو در دوران دیکتاتوری را بررسی و از چندین لایه‌ی روایتی برای نمایش فساد قدرت در جامعه و افراد استفاده می‌کند.

پرداختن به این موضوعات باعث می‌شود آثار ماریو بارگاس یوسا به مبارزات جهانی برای آزادی و کرامت انسانی بپردازند و خوانندگان سراسر جهان با آن‌ها همذات‌پنداری کنند.

ساختارهای روایی پیچیده

بارگاس یوسا به خاطر استفاده از ساختارهای روایی پیچیده و غیرخطی در رمان‌هایش شناخته شده است. او اغلب از دیدگاه‌های مختلف و خطوط زمانی متنوع برای ایجاد داستان‌هایی چندلایه استفاده می‌کند و بدین ترتیب خوانندگان را به چالش می‌کشد تا به طور فعال با متن درگیر شوند. برای مثال:

  • در "عصر قهرمان" (سال‌های سگی) داستان بین دیدگاه‌های مختلف شخصیت‎‌ها تغییر می‌کند و ابعاد پنهانی از افکار و انگیزه‌های آن‌ها را آشکار می‌سازد.
  • در "جنگ آخر زمان" نویسنده تاریخ واقعی و تخیل را با هم ترکیب و از شخصیت‌های متعدد برای ارائه دیدگاه‌های مختلف در مورد شورش کانودوس در برزیل قرن نوزدهم استفاده می‌کند.

این پیچیدگی روایی به او این امکان را می‌دهد که به طور عمیق به موضوعات بپردازد و در عین حال آثارش از نظر سبک نوآورانه و از لحاظ فکری تحریک‌آمیز باشند.

واقع‌گرایی اجتماعی و عمق روان‌شناختی

رمان‌های بارگاس یوسا بر پایه واقع‌گرایی اجتماعی بنا شده‌اند و به نمایش مبارزات روزمره، سختی‌ها و معضلات اخلاقی مردم عادی در جوامعی که با بی‌عدالتی‌های سیاسی و اجتماعی مواجه هستند، می‌پردازند. او این واقع‌گرایی را با عمق روان‌شناختی ترکیب می‌کند و زندگی درونی شخصیت‌هایش را با ظرافتی خاص به تصویر می‌کشد. شخصیت‌های او اغلب بین خواسته‌های شخصی و واقعیت‌های سخت سیستم‌های سیاسی قرار می‌گیرند. به نوان مثال:

  • در "خانه سبز" او زندگی در جنگل پرو را به تصویر می‌کشد و به بررسی برخورد بین تمدن و فرهنگ‌های بومی می‌پردازد، در حالی که انگیزه‌های پیچیده شخصیت‌هایش را نیز بررسی می‌کند.
  • در "خاله جولیا و نویسنده" بارگاس یوسا پیچیدگی‌های روان‌شناختی روابط شخصی را با ترکیبی از طنز و بینش عاطفی عمیق بررسی می‌کند.

توجه این نویسنده به واقع‌گرایی روان‌شناختی به شخصیت‌هایش عمق می‌بخشد و آن‌ها را حتی به شکل افراطی، قابل‌درک و انسانی می‌سازد.

 

موضوعات بیگانگی و هویت

ماریو بارگاس یوسا اغلب به موضوعات بیگانگی، هویت شخصی و معضلات وجودی می‌پردازد. شخصیت‌های او معمولاً در تلاش هستند تا در دنیایی پر از آشفتگی و ابهام اخلاقی، معنا یا حس تعلق خود را پیدا کنند. چه از طریق دریچه‌ی سرکوب سیاسی و چه از طریق روابط شخصی، بارگاس یوسا به بررسی این موضوع می‌پردازد که چگونه افراد در مواجهه با دشواری‌ها خود را تعریف می‌کنند. این پرسش‌های وجودی برای خوانندگان جذاب است و به رمان‌های او ابعادی فلسفی می‌بخشد. برای مثال:

  • در "گفتگو در کاتدرال" شخصیت اصلی با احساس بیگانگی و ناامیدی دست و پنجه نرم می‌کند و سعی می‌کند زندگی خود را در جامعه‌ای فاسد معنا کند.
  • در "دختر بد" قهرمان داستان در تمام طول زندگی در جستجوی هویت و تکامل شخصی خود است و این درگیری از طریق عشق وسواسی او به یک زن بازتاب پیدا می‌کند.

زمینه تاریخی و تخیل

بارگاس یوسا اغلب رویدادهای تاریخی را با روایت‌های تخیلی در هم می‌آمیزد و به داستان‌هایش هم حسی از «در لحظه بودن» و هم جاودانگی می‌بخشد. رمان‌های تاریخی او تنها روایت وقایع نیستند، بلکه از آن‌ها برای بررسی موضوعات بزرگ‌تر درباره طبیعت انسانی، جامعه و سیاست استفاده می‌کند. این ترکیب تاریخ و تخیل به او این امکان را می‌دهد که مسائل معاصر را مورد بحث قرار دهد و در عین حال به درک عمیق‌تری از گذشته دست یابد.

  • "جنگ آخر زمان" بر اساس شورش واقعی کانودوس در برزیل نوشته شده است، اما بارگاس یوسا آن را به تأملی بر تعصب، قدرت و انقلاب تبدیل می‌کند.
  • "رویای سلت"  با الهام از زندگی راجر کیسمِنت، انقلابی ایرلندی و مدافع حقوق بشر، بارگاس یوسا به بررسی وحشت‌های استعمار و معضلات اخلاقی کسانی می‌پردازد که علیه ظلم می‌جنگند.

 

 

 

طنز و هجو

با وجود کلیّت دی آثار باگاس یوسا، او اغلب از طنز و هجو برای نقد هنجارهای اجتماعی و حماقت‌های انسانی استفاده می‌کند. آثاری مانند "خاله جولیا و نویسنده" که به طور طنزآمیز به دنیای نویسندگی سریال‌های تلویزیونی می‌پردازد و "دختر بد" که با موضوعات وسواس و عشق به شیوه‌ای بازیگوش و گاهی کنایه‌آمیز برخورد می‌کند، از جمله نمونه‌ آثار وی در استفاده از طنز و هجو هستند. 

موضوعات جسورانه و بحث‌انگیز

ماریو بارگاس یوسا به خاطر موضوعات جسورانه و بحث‌انگیز و به چلش کشیدن وضع موجود، چه در ادبیات و چه در سیاست شناخته‌می‌شود. نقد نهادهای نظامی در "عصر قهرمان" (سال‌های سگی) که در کشور پرو جنجال به‌پا کرد و بازنمایی رژیم‌های استبدادی، واکنش‌های شدیدی را برانگیخته و او را به عنوان نویسنده‌ای شجاع معرفی کرده است. 

جمع‌بندی

آثار ادبی ماریو بارگاس یوسا به دلیل کاوش در موضوعات پیچیده اجتماعی و سیاسی، ساختارهای روایی نوآورانه و بینش عمیق روان‌شناختی از دیگر آثار متمایز می‌شوند. توانایی او در درهم‌آمیختن روایت‌های تاریخی و تخیلی با توسعه غنی شخصیت‌ها و نقد بی‌پرده قدرت و سرکوب، آثارش را جاودانه و به لحاظ جهانی قابل‌توجه کرده است. این ویژگی‌های منحصر به فرد، نه تنها بارگاس یوسا را به یکی از چهره‌های پیشرو در ادبیات آمریکای لاتین تبدیل کرده‌، بلکه او را به عنوان یک صدای برجسته در محافل ادبی و فکری جهانی معرفی می‌کند. 

 

برای خرید آثار بارگاس یوسا، به سایت شهر کتاب آنلاین مراجعه نمایید.