دیوار شهر کتاب، دیواری‌است برای گفت‌وگوی علاقمندان به کتاب و کتابخوانی و نوشتن درباره علاقه‌مندی های مشترک
برای نوشتن و فعالیت در دیوار شهر کتاب به سیستم وارد شوید
تفاوت میان یک انسان بی‌تجربه و انسانی مجرب در این است که اولی به هر بهانه خواهان مرگی شرافت‌مندانه است، در حالی‌که دومی به خاطر هر چیزی به فروتنی زندگی را دوست دارد.

جی دی سالینجر
شاخص‌ترین تفاوت میان لذت و خوشبختی این است که لذت مایع است و خوشبختی جامد.

جروم دیوید سالینجر
مهدی قاسمی این را خواند
سبحان معصومی و حمید ربیعی این را دوست دارند
خوشبختی در لذت حل میشود اما نه هر قدر خوشبختی در هر قدر لذت
۱۸ آبان ۱۳۹۴
برای همراهی در دیوار لطفا درآغاز    وارد شوید
اساس کتاب حاضر این فرضیه است که از زمان پیدایش تاریخ فرهنگ انسان تا کنون دو نقطه عطف مهم را می‌توان در آن باز شناخت.
نخستین آن «پیدایش نوشتار خطی» در اواسط هزاره دوم قبل از میلاد است؛ دومین آن «اختراع تصویر فنی» است که ما شاهدش
هستیم. نقاط عطف مشابهی نیز ممکن است در گذشته وجود داشته باشد اما از قلمرو این جستار خارج است.
فرضیه ... دیدن ادامه » بالا در برگیرنده این گمان است که ساختار فرهنگ، و در نتیجه هستی، در حال سیر یک تحول اساسی است.
کتاب حاضر سعی در تقویت این گمان دارد و به منظور حفظ شکل کتاب به صورت یک فرضیه، از بیان عبارات موجود در آثار گذشته در همین زمینه، اجتناب شده است.
بنابراین هدف کتاب، دفاع از فرضیه خاصی نیست، بلکه قصد آن ایفای نقشی فلسفی در وادی مناظرات مربوط به عکاسی است.
سبحان معصومی این را خواند
حمید ربیعی این را دوست دارد
برای همراهی در دیوار لطفا درآغاز    وارد شوید
بخش اول
ویژگی عکس، عکس رده بندی ناپذیر، احساسات در حکم راه تازه، عکاس، شبح و تماشاگر، کسی که عکاسی شده، تماشاگر: بحران سلیقه‌ها، عکاسی در حکم حادثه، پدیدار‌شناسی سردستی، دوگانگی، استودیوم و پونکتوم، استودیوم، اطلاع رسانی، رنگ کردن، غاقلگیر کردن، دلالت کردن، برانگیختن تمنا، عکس تک سویه، همجواری استودیوم و پونکتوم، پونکتوم: مشخصه‌ای ... دیدن ادامه » جزئی، سیمای نا‌خواسته، خلا، پس از حقیقتی و سکوت، نقطهٔ کور، ترک سخن
بخش دوم
«یک شب...»، تاریخ در حکم فاصله گذاری، شناسایی، عکس باغ زمستانی، دختر کوچک، آریادنه، خانواده؛ مادر، «آنچه - بوده - است»، ژست، انوار تابناک؛ رنگ، شگفتی، تصدیق، سکون، مرگ بی‌بعد، زمان در حکم پونکتوم، عمومی/ خصوصی، موشکافی، شباهت، تبار، اتاق روشن، آن، نگاه، جنون؛ همدردی، عکس رام
سبحان معصومی این را خواند
حمید ربیعی این را دوست دارد
برای همراهی در دیوار لطفا درآغاز    وارد شوید
پترسون در این کتاب، با زبانی بسیار ساده و با تصویر سازیهای ذهنی و مثال های تصویری هوشمندانه، مخاطب را با مفاهیم نورسنجی آشنا کرده و نه تن ها، تکنیک های نورسنجی را که بیشتر آن ها حاصل سال ها تجربهٔ عملی نویسنده است آموزش می دهد، بلکه سعی می کند مخاطب را به درکی خلاقانه از نورسنجی برساند. در تمام بخش های کتاب، پترسون سعی کرده است که بین ... دیدن ادامه » نورسنجی درست و نورسنجی خلاقانه تمایز ایجاد کند و خواننده را به این نکته آگاه سازد که برای گرفتن یک عکس خوب، تنها نورسنجی درست، یعنی رساندن میزان کافی نور به سنسور یا فیلم کافی نیست، بلکه باید در بین انتخاب های مختلف تنظیمات نورسنجی که همهٔ آن ها درست هستند، تنها یکی از آن ها را که انتخاب درست خلاقانه است برگزید.
سبحان معصومی این را خواند
حمید ربیعی این را دوست دارد
برای همراهی در دیوار لطفا درآغاز    وارد شوید
در عکاسی نگاهم متوجه چیزهایی شد که اغلب از کنار آن ها بی اعتنا رد می شدم، چیز هایی مثل بساط لبویی و چغاله بادام و غیره. با این فکر که در عکس ها حضور و تاثیر انسان حس شود بدون آنکه انسان در عکس ها حضور فیزیکی داشته باشد. عکس ها درست و زیبا باشند و جذاب برای مخاطبین عادی و نه خاص.

مائده های ایرانی، تفویم پر طرفداری شد بخصوص که محتوای نوستالژیک ... دیدن ادامه » آن برای کسانی که دور از ایران بودند نیز جذاب و دوست داشتنی بود. خوشحالم که با تفویم هایم توانسته ام عکس را به خانه مردم ببرم و عکس را کاربردی، و برای آن ها قابل درک و انتهاب و دوست داشتن کنم و بار ها و بار ها این جمله را از آن ها بشنوم: سال نو را با تفویم تو شروع می کنیم.
سبحان معصومی این را خواند
مهدی نیازی این را دوست دارد
برای همراهی در دیوار لطفا درآغاز    وارد شوید

حسین فاطمی با گذشته‌ای نوستالژیک و نگاه عکاسانه منحصر به فرد امروزیش به سراغ آن رفته، و با دوربین عکاسیش دریا چهٔ در حال مرگ و انسان‌هایش را به یک دنیای بی‌زمان و مسکون دیگری برده است

انگار او می‌خواهد در یاچه و نوستالژی‌های کودکیش را از مرگ این جهاتی نجات دهد و با دنیای مرگ گونه عکس ماندگار کند اینجا انسان‌هایی با بدن‌هایی ... دیدن ادامه » سیاه در دریاچه و حاشیه آن مغروقند، ساکن و ثابت، در یاچهٔ شاید در آینده خاطره‌ای بیش نخواهد بود و فقط در جهان عکس خواهد زیست.
سبحان معصومی این را خواند
برای همراهی در دیوار لطفا درآغاز    وارد شوید
"زیبایی حقیقت است و حقیقت زیبایی است، جز این چیزی نمی‌دانیم و به چیزی جز این نیاز نداریم"
ن موسوی ، سبحان معصومی و حمید ربیعی این را دوست دارند
عالی بود این جمله! یاد این جمله از"کیا رستمی" افتادم که میگه:حقیقت تنها در زیبایی متجلی میشود!
۱۸ آبان ۱۳۹۴
برای همراهی در دیوار لطفا درآغاز    وارد شوید
تقریبا نیم قرن پس از جنگ جهانی دوم، در انبار متروک و خاک گرفته عکاسخانه ای قدیمی در اصفهان، مجموعه بی نظیری از اسناد تصویری متعلق به این دوران یافت شد و پس از سال ها، خاطره این بلای خانمانسوز تاریخ را دوباره زنده کرد. در فاصله سال های ۱۳۲۱ تا ۱۳۲۴ «ابوالقاسم جلا»، عکاس اصفهانی از هزاران پناهنده لهستانی که به دلیل جنگ جهانی دوم به اصفهان ... دیدن ادامه » آمده بودند، در آتلیه شخصی خود عکس های متعدد و ارزشمندی گرفت. حاصل تلاش او، آرشیوی شامل تعداد زیادی نگاتیو شیشه ای بود که سال های سال در انبار متروک پشت مغازه او خاک می خورد.

بیشتر عکس ها را بچه ها، جوانان و زنان تشکیل می دادند. اقامتگاه آن ها در اصفهان، هم خانه و هم مدرسه شان بود. پس از چند سال اقامت در اصفهان، بیشترین تعداد بچه های لهستانی به لبنان منتقل شدند. این کودکان که بعد ها در کشورهای گوناگون پراکنده شدند، خاطرات خود را در کتابی با عنوان «اصفهان، شهر بچه های لهستانی» منتشر کردند. کتاب حاضر با برداشت آزاد از کتاب بچه های لهستان اصفهان و ترجمه گوشه های از دفترهای خاطرات آن ها و عکس های «ابوالقاسم جلا» تهیه و تنظیم شده است.
سبحان معصومی این را خواند
حمید ربیعی این را دوست دارد
احیانا نمیدونین چطوری میشه کتاب رو تهیه کرد ؟
۰۸ آذر ۱۳۹۶
برای همراهی در دیوار لطفا درآغاز    وارد شوید
وای این کتاب عالی ست
سبحان معصومی این را خواند
سلام احیانا نمیدونین کتاب رو چطور میشه تهیه کرد؟
۰۸ آذر ۱۳۹۶
برای همراهی در دیوار لطفا درآغاز    وارد شوید
با عکسهای آقای وثوق نیا تقریبا آشنا بودم اما با نویسنده آشنایی نداشتم و از خواندن متن نفس گیری که نوشته حیرت کردم. به خصوص فینال متن بسیار تاثیرگذار بود و مثل یک فیلم زیبا از مقابل چشمانم عبور می کرد.
قسمتی از آن:
"... ماهی‌ گیرانی که در زمستان سرد به آب‌ ها می‌ زنند و به زور هیچ نوشیدنی‌ ای تنشان گرم نمی‌ شود. صیادهای بی ‌مجوزی که ... دیدن ادامه » قبل از طلوع خورشید راهی دریا می‌شوند. آن‌ هایی که قایق و تورشان توقیف شده و در خانه نشسته‌اند. کارگران بیکار لنج‌ های بندر ماهیگیری که یکی یکی شکسته و به گل نشسته‌ اند. دست‌فروش‌ های ناراضی و کج‌خلق بازار ماهی‌ فروشان که مرغابی‌ های گردن‌ بریده را بر روی روزنامه‌ها پهن کرده‌اند. ناوبان پیر نیروی دریایی که در گوشه‌ ی اسکله‌ ی نظامی سیگار می‌ کشد. کاپیتان کشتی لای‌ روب "گیلان" که وسط خلیج به خواب رفته است. حلبی‌ساز کهنسال کهنه‌ بازار انزلی که دست‌هاش دیگر توان چکش زدن ندارند، طناب‌فروشی که تلویزیون قدیمی سیاه‌ و سفیدش فقط برای فوتبال روشن می‌ شود. تراشکار ارمنی از کار افتاده ‌ای که لابه‌لای پیچ‌ و مهره‌ ها و تکه‌ فلزهای دکان نشسته و غرق در خیال گذشته است. عکاس دوره‌گردی که هفتاد سال است از بام تا شام راه می‌رود و هرسال ویزور دوربینش را تارتر می‌بیند. زن کارگری که در دورترین ایستگاه "پیل‌علی‌باغ" منتظر آخرین اتوبوس‌ شب است. بازنشسته‌ هایی که روز را با ایستادن در صف‌ های طولانی گوشت و مرغ و برنج آغاز می‌ کنند. صیادانی که سهمشان از تعاونی‌ های صید پره را فروخته ‌اند و در ایستگاه‌ های قایق‌سواری به انتظار مسافران "جزیره‌ گل‌ لاله" اند. زن‌ هایی که روزها برای پرداخت قسط‌ های بی‌پایان، از این بانک به آن بانک و از این مغازه به آن مغازه می‌روند؛ "سیمیشکا" فروش‌هایی که در بادهای پاییزیِ بلوار می ‌لرزند و هیچ‌کس جلوی بساطشان نمی ‌ایستد؛ کارگران آذری زبانی که در پیاده‌رو های چراغ برق، منتظر کارند. ..."
سبحان معصومی این را خواند
مریم صالحی این را دوست دارد
برای همراهی در دیوار لطفا درآغاز    وارد شوید
جان پی‌تر برجر، متولد ۵ نوامبر ۱۹۲۶ منتقد هنری، داستان نویس و نقاش است. داستان G او در سال ۱۹۷۲ برندهٔ جایزهٔ بوکر شد و شیوه‌های نگریستن که مقاله‌ای درباره نقد هنری و تکلمه‌ای برای یک مجکوعهٔ تلویزیونی است، اغلب هم چون یک متن دانشگاهی به کار گرفته می‌شود. برجر در هکنی، لندن متولد شد. در مدرسهٔ سنت ادوارد در آکسفورد تحصیل کرد. پدرش ... دیدن ادامه » در جنگ جهانی اول در جبههٔ غربی، افسر پیاده نظام بود. برجر از ۱۹۴۴ تا ۱۹۴۶ در ارتش خدمت کرد. سپس به نقاشی پرداخت. در اواخر دههٔ ۱۹۴۰ چندین نمایشگاه از آثارش دایر کرد. وی در تمام طول زندگی‌اش به نقاشی پرداخته است. ضمن آموزش طراحی به نوشتن نقد هنری مشغول شد. بسیاری از مقاله و نقد‌هایش را در نشریهٔ نیو استیتمن به چاپ رساند. مجموعهٔ اول مقالات‌اش را با عنوان Permanent Red چاپ کرد. دیدگاه‌های خاص وی درباره هنر مدرن از‌‌ همان آغاز کار، از وی چهره‌ای بحث بر انگیز پدید آورد.
برای همراهی در دیوار لطفا درآغاز    وارد شوید
در این کتاب مختصر هیچ نکوشیده‌ام تا شرحی جامع از عکاسی به دست دهم. در عوض کوشیده‌ام تا به برخی شرایط بنیادینی بپردازم که باعث بروز ارزش‌ها و معیارهایی شده‌اند که ما آن‌ها را عموما به عکس و عکاسی نسبت می‌دهیم. در این رویکرد تاکید بر تمایزگذاری میان هنر و مستند نگاری است. همچنین در تنظیم مطالب کتاب به جای منطق زمانی از منطق موضوعی بهره برده‌ام و بنابراین، اطلاعات مربوط به نحوه تحول عکاسی در کل کتاب پراکنده است.

هدفم آن بوده است که اطلاعات مشخص و خاص را در چارچوبی عام‌تر قرار دهم. امیدوارم که نتیجه این رویکرد متنی زنده‌تر و واقعی‌تر درباره عکاسی باشد، اما ممکن است خواننده حس کند که عملا خودش باید برخی تکه‌ها را به هم پیوند بزند.

در ... دیدن ادامه » فصل نخست برای معرفی عکاسی از گم شدن آن سخن می‌رود. فصل دوم و سوم مکمل هم هستند و در آن‌ها به موضوعات و مضامینی پرداخته شده که به تقسیم بندی میان «عکس به مثابه ی سند» و «عکس به مثابه ی تصویر» مربوط می‌شوند. در فصل چهارم و پنجم تقریبا همین مسیر پی گرفته شده، اما سمت گیری نظری در آن‌ها پر رنگ‌تر است. در فصل آخر به کاربرد‌ها و مصارف عکاسی پرداخته شده و در آن تاملاتی درباره ی فرهنگ کالایی و خاطره مطرح می‌شود.
سبحان معصومی این را خواند
برای همراهی در دیوار لطفا درآغاز    وارد شوید
این کتاب، داستان عکاسی جنگ است و از تجربه ده تن از معروف ترین عکاسان زنده بر گرفته شده است؛ کسانی که وقتی به جنگ می رفتند، سلاحی جز دوربین نداشتند. این اثر کتابی تاریخی نیست. هر چند صفحات آن با تاریخ پر شده است. دایرة المعارف عکاسی جنگ نیست. حتی به طور یکسان هم به جنگ های مختلف نمی پردازد. چرا که بیشتر عکاسان زنده ی امروز به دوران ویتنام ... دیدن ادامه » تعلق دارند. آنچه این کتاب ارائه می کند گلچینی است از داستان هایی واقعی؛ داستانهایی دلخراش، قهرمانانه، سوزناک و حتی خنده آور، از تجربه های عکاسان خط مقدم در گیری ها، از قبرس دهه ی پنجاه تا افغانستان قرن بیست و یکم میلادی. این کتاب سعی دارد علاوه بر روایت خاطرات عکاسان در جنگ‌های دنیا مقدمه‌ای برای تولید این گونه کتب از تجربیات عکاسان ایرانی باشد
سبحان معصومی این را خواند
برای همراهی در دیوار لطفا درآغاز    وارد شوید
دکتر کارولین داتلینگر نویسنده کتاب کافکا و عکاسی، از اعضای اصلی کافکاپژوهی دانشگاه آکسفورد است و در سال ۲۰۰۸ جایزهٔ پژوهش در زمینهٔ علوم انسانی را از این دانشگاه دریافت کرد.

«در واقع چهرهٔ من این‌ چنین برآشفته نیست، خیرگیِ رویاییِ چشم‌هایم از تأثیرِ فلاشِ دوربینِ عکاسی ا‌ست.» این‌ها بخشی از نامهٔ کافکا به فلیسه بائر است که نشان می‌دهد کافکایی که می‌شناسیم، فقط کافکای داستان نیست، که عکاسی نیز هست.

کتاب ... دیدن ادامه » «کافکا و عکاسی» می‌خواهد نشان دهد که کافکا در طول زندگی‌اش، عکاسی را به‌عنوان رسانه‌یی جذاب و ذاتا مشکل‌ساز به شمار می‌آورده، رویکردی که به نوشته‌های شخصی و هم‌چنین داستانی‌اش نیز تسری پیدا کرده است. او در سراسر عمر خود مجذوب عکاسی بود؛ اولین تعامل ادبیِ او با این رسانه به سال‌های مدرسه برمی‌گردد و تا مدت کوتاهی قبل از مرگ، به نوشتن دربارهٔ عکاسی ادامه داد.

عکاسی و عکس‌ها از شاخصه‌های مهم در سه رمان و چند اثر کوتاهِ ادبی مشهورِ او است و هم‌چنین زمینه‌یی ثابت در نامه‌ها و یادداشت‌های روزانه‌اش است. هرچند کافکا برای احراز نتایج سودمند یا خلاق، دوربین واقعی به ‌کار نمی‌بندد، اما نوشته‌های او، در سطوح مختلف، موقعیت عکاس را به خود می‌گیرد.

کتاب «کافکا و عکاسی» شامل مقدمهٔ نویسنده و هشت بخش است که عبارت است از: «کافکا و عکاسی: تاریخچهٔ پیکره‌بندی‌های نظری؛ از فیلم تا عکاسی: مخاطب‌سازی در یادداشت‌های اولیه؛ مفقودالاثر: دیدگاه‌های جهان نو؛ دگردیسی‌های عکاسانه: مسخ؛ تبادلِ یادگارپرستانه: نامه‌های کافکا به فلیسه بائر؛ محاکمه: خیرگیِ جرم‌شناختی؛ مناظر قدرت: بلوم‌فلد، هنرمند گرسنگی و قصر؛ نتیجه‌گیری: کافکای عکاس؟»

تئودور آدورنو فیلسوف بزرگ آلمانی در نامهٔ خود به وال‌تر بنیامین، کافکا را عکاسی توصیف می‌کند که دوربین خیالی خود را برای ثبت صحنه‌های فراموش‌ناشدنیِ مدرنیته، با چشم‌اندازی «رها‌شده» و آزاد، مورد استفاده قرار می‌دهد. این جهان نیست که توسط کافکای عکاس رهایی می‌یابد؛ بلکه، کافکای نویسنده است که نقاط ضعف عکاسی را، با عدم پذیرش برتری آن‌ها، رهایی می‌بخشد.



بابک غلامی و سبحان معصومی این را خواندند
حمید ربیعی این را دوست دارد
آفرین! مطلب مفیدی بود،ممنون از شما.
۱۸ آبان ۱۳۹۴
برای همراهی در دیوار لطفا درآغاز    وارد شوید
بخشی از مقدمه:

«عکاسان از بدو اختراع دوربین عکاسی، با استفاده از هنر خود و با چیدن صحنه به اشکال مختلف و کارگردانی «هنرپیشه‌ها» در راستای گرفتن ژستی خاص در برابر دوربین، به دنبال داستان‌گویی بوده‌اند. عکس صحنه‌آرایی‌شده طی یک قرن و نیم گذشته شکل‌های متفاوتی به خود گرفته و در تعامل با هنرهایی چون تئاتر، فیلم، ویدئو و حوزه‌های ... دیدن ادامه » تبلیغات و ژورنالیسم، سمت‌وسوهای جذاب و گیرایی یافته است. با این حال، این شاخه‌ی غنی، در تاریخ عکاسی مورد کم‌لطفی قرار گرفته و مطالعه‌ی قابل توجهی درباره‌ی آن صورت نگرفته است. این کتاب و برگزاری نمایشگاه مربوط به آثار موجود در آن، نه تنها زمینه‌ای محکم برای علائق تاریخی این شاخه‌ی پایدار عکاسی ایجاد خواهد کرد، بلکه ارزش هنری ذاتی نیز خواهد داشت. آثار و مقالاتی که لاری پائولی برای این کتاب انتخاب کرده، دربرگیرنده‌ی بررسی تأمل‌برانگیز و روشن‌گری است که شاید متخصصین و دست‌اندرکاران این رشته را بیش از پیش به فعالیت وا دارد.»
سبحان معصومی این را خواند
برای همراهی در دیوار لطفا درآغاز    وارد شوید
ذهن و عکاسی مجموعه‌ای است مشتمل بر ۱۰۰ گفتار که نویسنده طی دوره‌ای بالغ بر ۲۵ سال نگاشته است. با تلفیق مطالعات عکاسی و فلسفه ذن، شخص می‌آموزد از دوربین به عنوان راه ارتباطی عمیقی با جهان استفاده کند. اگر می‌خواهید خلاق باشید و عکس‌های خود را به سطحی برسانید که دیگران از مشاهده لحظه‌ها متأثر شوند، این کتاب در اختیار شماست.

کتاب ... دیدن ادامه » که شامل صد گزین گویه در توصیف ارتباط میان عکاسی، تفکر، سکوت و تأمل است؛ با ۵۵ عکس شاخص از عکاسان مشهور دنیا همراه شده (که افزودهٔ نشر فارسی کتاب است)، تا از این طریق خواننده به تجسم ملموس تری از نوشته‌ها دست یابد. فصل پایانی کتاب، به بحث و گفتگوی میان پل مارتین لس‌تر (نویسندهٔ کتاب) و دانشجویانش می‌پردازد و آراء متقابل آنان را در خصوص مبحث ذن و عکاسی منعکس می‌سازد.
سبحان معصومی این را خواند
برای همراهی در دیوار لطفا درآغاز    وارد شوید
آیا کسی این کتاب را خوانده که نظرش را به اشتراک بگذارد؟
سبحان معصومی این را خواند
برای همراهی در دیوار لطفا درآغاز    وارد شوید