:  نشر نی
:  ۹۳۹
دیوار این ناشر | کل دیوار
دیوار شهر کتاب، دیواری‌است برای گفت‌وگوی علاقمندان به کتاب و کتابخوانی و نوشتن درباره علاقه‌مندی های مشترک
برای نوشتن و فعالیت در دیوار شهر کتاب به سیستم وارد شوید
متاسفانه کتاب که به دستم رسید دیدم با کاغذ کاهی و بسیار بی کیفیت چاپ شده ، اینم از کلاهبرداری های جدید که از کیفیت کاغذ دزدی میکنن و حتی تو مشخصات کتاب ذکر هم نمیشه تا شما گول بخورید.
وقتی در امر فرهنگ هم بی فرهنگی رواج پیدا کرده آیا امیدی به دیگر چیزها هست؟
برای همراهی در دیوار لطفا درآغاز    وارد شوید
الحق باید ازنشر نی تشکر ویژه ای داشت به دلیل انتشارات کتب به روز و وزین .

من برداشت خودم رو از کتاب به این وجه عنوان میکنم

نبود ... دیدن ادامه » قانون و وجود دولت های استبدادی و جامعه استبداد زده و رونق نسبی تغییرات مطلوب در زمان بسیار اندک
نظر همه شما دوستان را خواهانم .
ارادتمند خسرو پرویز

آلاله پورکرم این را خواند
برای همراهی در دیوار لطفا درآغاز    وارد شوید
این کتاب رو همه ی کسانی پیشنهاد می کنم که می خوان طنز رو از ریشه و نگاهی جامع و فلسفی یاد بگیرن...فوق العادس و کاملا معتبر و علمی...
یکی از شاگرد های دکتر شفیعی کدکنی این کتاب رو به من معرفی کرد
خسرو پرویز این را خواند
برای همراهی در دیوار لطفا درآغاز    وارد شوید
درود
کتابی مناسب برای نوجوانان و اشخاصی که دارند از پایه و آسان فلسفه و تاریخ اون رو مطالعه می کنند . در ضمن یک کتاب فوق العاده سبک که جدیدا هم چند بار چاپ شده خدمت دوستان تقدیم میکنم که اسمش نگاهی به فلسفه نوشته آقای دونالد پالمر و نشر مرکز هست . قطعا کتاب نگاهی به فلسفه از این کتاب هم سبکتر و شیرین تر هست .
نظر همه ما دوستان رو خواهانم ... دیدن ادامه » .
ارادتمند خسرو پرویز
برای همراهی در دیوار لطفا درآغاز    وارد شوید
سلام خدمت دوستداران کتاب

من این رمان رو حدود 2 سال پیش خوندم و البته این کتاب رو به شخصه به 3 دوره تقسیم میکنم ، نکته حائز اهمیت اینکه این کتاب به نوعی تاریخ و آینده اقتصادی ایالات متحده هم هست .اتفاقات اشاره شده در این کتاب به نظر من در سه برهه زیر بازگو شده .
دوره ... دیدن ادامه » اول که به نظرم از زمان پا گذاشتن کریستف کلمب به آمریکا تا تاریخ انقلاب این کشور
دوره دوم از دوره بازسازی یا زمان صنعتی شدن یعنی از اواسط قرن نوزدهم تا فروپاشی شوروی
و دوره نهایی از یکه تازی آمریکا تا افولی که در کتاب به اون تصریح شده
برای همراهی در دیوار لطفا درآغاز    وارد شوید
هیچ رابطه ای قادر به از میان بردن تنهایی نیست .هر یک از ما در هستی تنهاییم ولی میتوانیم در تنهایی یک دیگر شریک شویم همانطور که عشق درد تنهایی را جبران میکند .
آلاله پورکرم این را خواند
فاطمه خیاطی این را دوست دارد
برای همراهی در دیوار لطفا درآغاز    وارد شوید
نظام توتالیتری در اوج تکاملش از این جهت چشمگیر است که شمار نوکران حلقه به گوشش در سرتاسر جامعه بسیار زیاد است .
برای همراهی در دیوار لطفا درآغاز    وارد شوید
عالیه این کتاب . میخوانی و باری دیگر به ایرانی بودن خود میبالی. البته اینبار این بالیدن مسببش یک حانم نقاش درجه یک است
فاطمه خیاطی و خسرو پرویز این را خواندند
برای همراهی در دیوار لطفا درآغاز    وارد شوید
یک کتاب به معنی کامل عالی
در این کتاب نویسنده با خلق داستان یک جزیره، چگونگی شکل گیری یک اقتصاد، تشکیل دولت، نهادهای مالی .. و در نهایت فروپاشی یک اقتصاد را روایت کرده است. زبان به کار رفته در داستان گویی بسیار ساده و زیبا و ترجمه کتاب نیز بسیار روان و شیوا است.
برای همراهی در دیوار لطفا درآغاز    وارد شوید
هریک از ما ایرانیان حتما تصور و احساس متفاوتی نسبت به تهران داریم. برای کسانی که در تهران زندگی می‌کنند این احساس، درگیری بیشتری با مشکلات عدیده و تقریباَ لاینحل این شهر مثل آلودگی هوا، ترافیک سنگین و همیشگی، حاشیه‌نشینی گسترده، شهر فروشی، گرانی سرسام‌آور مسکن و ... داشته و برای کسانی که در سایر نقاط ایران زندگی می‌کنند با مفاهیمی ... دیدن ادامه » همچون شهر درآمدها (1)، شهر فرصتهای شغلی، فروشگاههای زنجیره ای و مراکز خرید عدیده، دانشگاههای بزرگ، دربرگیرنده بیشترین تعداد پزشک و مراکز درمانی، گسترده ترین بازار مصرف و ... بازنمایی می شود.
ادامه مطلب در لینک زیر:
http://www.anthropologyandculture.ir/fa/%D8%B4%D9%87%D8%B1-%D9%88-%D9%85%D8%B9%D9%85%D8%A7%D8%B1%DB%8C/5680-%D8%B3%DB%8C%D9%85%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D9%87%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D9%BE%DA%98%D9%88%D9%87%D8%B4%DB%8C-%D9%81%D8%B1%D8%A7%D9%85%D9%88%D8%B4-%D8%B4%D8%AF%D9%87-%D9%86%DA%AF%D8%A7%D9%87%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D8%AA%D9%87%D8%B1%D8%A7%D9%86-56
برای همراهی در دیوار لطفا درآغاز    وارد شوید
سراغ گیری از پشتوانه های فلسفی فمینیسم با کتاب
«سیطره جنس»
مریم نورائی نژاد
بررسی ... دیدن ادامه » پشتوانه های فلسفی فمینیسم، از دو زاویه رایج لیبرالیسم و رادیکالیسم، محور موضوعی کتاب «سیطره جنس» است. این کتاب 207 صفحه ای که تالیف محبوبه پاک نیا و مرتضی مردیهاست توسط نشر نی و در سال 88 منتشر شده و از جمله کتابهای خواندنی فلسفی در زمینه فمینیسم است.
محبوبه پاک نیا با کمک همسرش مرتضی مردیها محتوای کتاب «سیطره جنس» را در چهار فصل فمینیسم و لیبرالیسم، فمینیسم و رمانتیسم، فمینیسم و اگزیستانسیالیسم و فمینیسم رادیکال ساماندهی کرده‌اند و در پیشگفتار کتاب با طرح موضوع تنوع در مکتب نظری فمینیسم از شواهدی سخن گفته اند که طبق آنها هیچ یک از مکاتب فلسفی یکدست و همگون نیستند و فمینیسم نیز از این قاعده مستثنا نیست. عام بودن تعاریف متفاوت از مکاتب و ایدئولوژیها؛ نظریه سیاسی فمینیسم را هم تنوع بخشیده و باعث دسته بندی متفکران این عرصه به فمینیست لیبرال و فمینیست رادیکال شده است. بنا بر تاکید مولفان از زبان «سوزان جیمز» همانطور که دیدگاههای متفاوتی از آزادی داریم، فلسفه های فمینیستی متعددی نیز داریم که نه به دلیل دعاوی یا توصیه های خاصشان، بلکه برای اهتمامشان به یک موضوع مشترک به هم پیوند خورده اند.(ص9) فمینیسم در هر دوره ای از فلسفه سیاسی مسلط الهام گرفته و با آن در آمیخته و از این رهارد در قرن نوزدهم بیشتر لیبرالی و مصالحه جو و در قرن بیستم بیشتر رادیکالی و منازعه جو شده است.
هرچهار فصل کتاب با شرح مبانی مکتبی شامل تاریخ و شرایط فکری و فرهنگی ظهور لیبرالیسم، رمانتیسم، اگزیستانسیالیسم و رادیکالیسم وارد کاربست مکتب در فمینیسم می شود. کاربست لیبرالیسم در فمینیسم با برگزیدن ساده ترین تعریف از لیبرالیسم، مبتنی بر انکار امتیازات ویژه اشراف و سلاطین و آزادی و برابری همه شهروندان، فمینیسم را در اصل محصول لیبرالیسم یعنی آزادی و برابری همه انسانها، به این حیطه می پردازد که آیا عبارت همه افراد با هم برابرند به معنای همه مردان است و یا نه شامل همه آحاد جامعه انسانی اعم از زن و مرد می شود؟ اگر مولفه های اصلی لیبرالیسم را آزادی و مساوات حقوقی بدانیم، فمینیسم لیبرال با قبول این پایه ها، بر حقوق زنان به عنوان افراد و مسئولیت دولت در تامین آزادی برای پیشرفت آنان به عنوان افراد مستقل تاکید دارد. فمینیسم متاثر از لیبرالیسم بر آموزش به عنوان مهمترین ابزار تقویت عقل و شناخت طبیعت تاکید می کند و مدافعان حقوق زنان در قرن نوزدهم آموزش را رمز راهیابی زنان به عرصه آزادی و استقلال فردی و ترقی اجتماعی برمی شمردند.
فصل فمینیسم و لیبرالیسم با اشاره به "اعلامیه احساسات " که در میانه قرن نوزدهم و توسط کدی استنتون نوشته شده، آن را اولین اعلامیه مهم فمینیستی الهام گرفته از اندیشه لیبرالی دانسته و معتقد است: «آزادی خواهی زنان کاملا بر اساس آزادی خواهی لیبرالیسم سیاسی الگوسازی شده است.» (ص32)
لیبرال فمینیستها خواهان دگرگونی ساختار اجتماعی و سیاسی از طریق بحث و نظر و قانون گذاری در حوزه عمومی و توسط سیاستمداران بوده اند تا زمینه هایی فراهم شود که دسترسی به فرصتهای برابر با مردان برای زنان محقق شود. در یک جمله ساده؛ دغدغه اصلی فمینیسم لیبرال قرن 18 و 19 حقوق اجتماعی سیاسی زنان و عادلانه بودن ساختارهای سیاسی و اجتماعی و اثبات این نکته جامعه شناختی که تفاوتهای میان دو جنس ذاتی نیست و نتیجه جامعه پذیری و همگون سازی جنس و نقش است که مانع از شکوفایی ظرفیتهای انسانی زنان می شود.
فصل فمینیسم و رمانتیسم با اشاراتی تاریخی به عصر روشنگری و توسعه تجارت و سرمایه داری و به تبع آن کمرنگ شدن اخلاق و عدالت به عنوان زمینه های ظهور رمانتیسم، وارد بحث کاربست رمانتیسم در فمینیسم می شود. برخی از فمینیستهای رمانتیک بر کارآمدی احساس زنان تاکید کردند و راه حل مساله دور افتادگی جهان از عاطفه و عدالت را زنان می دانستند. آنان بر این باور بودند که با حضور گسترده زنان در اجتماع، فرهنگ حاکم تغییر می کند و فداکاری و مهربانی زنانه جای فردگرایی و خودمحوری مسئله ساز مردانه را می گیرد.
مولفان با آوردن مثالهایی از نظریات فمینیستهای شاخص این دوره از جمله فولر، گیلمن و گمبل، باور فمینیستهای رمانتیک مبنی بر ناکارآمدی عقل مردانه در مدیریت دنیای انسانی و نیاز به کاربرد ویژگی های زنانه در زندگی اجتماعی و سیاسی را مورد اشاره قرار می دهند و ثمره منطقی رمانتیک را آنارشی می دانند که تنها اشکال رادیکالی آزادی خواهی زنان را تقویت می کند.
فصل سوم کتاب، در ابتدا اگزیستانسیالیسم را نسخه فلسفی تر و عمیق تر رمانتیسم می داند و با تاکید بر فمینیسم اگزیستانسیالیست دوبووار ادامه می یابد. دوبووار با الهام از دیالکتیک هگلی، بر این نکته تاکید می کند که هر سوژه ای خود را در برابر دیگری تعریف می کند و در بحث دوجنس، این مرد است که توانسته با قدرت، خود را در مقام سوژه و زن را در مقام ابژه قرار دهد. از نظر او باروری زن بزرگترین عامل در تبدیل او از سوژه به ابژه بوده است. دوبووار ادامه می دهد تقسیم کار اجتماعی که بر مبنای آن زنان به دلیل پیامدهای ناشی از بارداری و زایمان و شیردادن مجبور به ترک محیط عمومی وخانه نشینی هستند، محوریت و اصالت مرد در خانواده را سبب می شود و همین دلیلی بر آن است که مرد موجودی برای خود و رو به رشد باشد و زن موجودی درخود و دیگری و وابسته.
افکار ساندرا بارنکی به عنوان دیگر فمینیست اگزیستانت نیز در ادامه فصل مورد بررسی قرار گرفته است. وی تنوع مدلها و شیوه های زیبایی و ابزار و لوازمات مربوط به آن را عامل تقویت اضطراب زنان می داند. همان ترس و لرزی که به محور دغدغه های وجودی برخی از زنان تبدیل می شود. از نظر وی زنان در این شرایط یک خسارت دوگانه ای را متحمل می شوند؛ اول اینکه با شرکت جستن در مسابقه مدلهای زیبایی با تسلیم به میل مردانه، اختیار و انتخاب برای خود بودن را از دست می دهند و دوم اینکه بازار تجارت وسایل و ابزارآلات زیبایی را رونق و برکت می دهند. اتکینسون نیز به عنوان دیگر متفکر اگزیستانسیالیست، به بررسی آسیب شناسانه عشق می پردازد و از آن به عنوان تلاش گمراه کننده زن برای نیل به ظرفیتهای انسانی یاد می کند و می پرسد: «براستی اگر انسانها به زندگی مستقلی برسند که برای توجیه موجودیت خود به دیگری نیاز نداشته باشند، بر سر عشق چه خواهد آمد؟» از نظر وی یک زیرورویی بزرگ فرهنگی لازم است تا مبدا هویت را از یک پدیده «تحت فرمان دیگری» به یک پدیده «تحت فرمان خود» تبدیل کند چرا که هویت زنان از خارج ساخته می شود و به آنان داده می شود.
فصل آخر کتاب با عنوان فمینیسم رادیکال خوانشی آشتی ناپذیرتر از مشکلات زنان به دست می دهد. فمینیستهای رادیکال با توجه به آراء پساساختارگرایانی مانند آلتوستر و فوکو، تعریف رایج از سیاست را یک امر سیاسی یعنی محصول روابط قدرت دانستند و بر همین مبنا بود که ایده بحث برانگیز «امرشخصی سیاسی است» مطرح شد و رادیکالها را به این باور رساند که برای پرهیز از بازتولید و تقویت پدرسالاری، مشارکت سیاسی زنان باید چنان تعریف شود که به جای اوصاف سنتی همچون حمایتی، منفعت محوری و مردسالاری، اوصاف جدیدی همچون انتقادی، ارزش محوری و ظرفیتی در آن وجود داشته باشد.
نتیجه بیست و شش صفحه ای کتاب با اشاراتی دوباره به روند تاریخی مکاتب مورد بحث در فصول کتاب، فمینیسم را یک جنبش اجتماعی و فرهنگی تلقی کرده که از نیمه قرن بیستم و با تمایل فمینیسم رادیکال به شکستن چارچوب قانونی موجود و ایجاد چارچوبی جدید؛ هویتی سیاسی یافته است. مولفان کتاب در جملات آخر اثر تالیفی و شایسته تحسین خود، با ارائه دلائلی از عدم توفیق مکتب انتقادی و جنبش چپ نو، بر این باورند که تصور تغییرات بنیادین از طریق ساختارشکنی معمولا قرین توفیق نیست و همین برداشت در مورد فمینیسم رادیکال نیز دور از واقعیت نخواهد بود و دیدگاههای میانه رو و غیر رادیکال، اهداف و وسایلی را مطرح می کند که بدون نیاز به زیر و رو کردن مبانی و برهم زدن هنجارهای اصلی جامعه چون خانواده و دولت، می تواند مبنای اصلاحات گام به گام و عملی در جهت بهبودی وضعیت زنان باشد.
برای همراهی در دیوار لطفا درآغاز    وارد شوید

در متن انگلیسیِ کتاب، "خاطراتِ جدا از هم" شماره گذاری شده بودند و برای دسترسی راحت ترِ خودم به متن انگلیسی تصمیم گرفتم متن ترجمه را نیز شماره گذاری کنم، که متوجه شدم برخی خاطرات پلات ترجمه نشده اند و برخی ناقص ترجمه شده اند. و همچنین در جای جای کتاب، ترجمه های نادرستی هم مشاهده کردم. کتاب نسخه ی انگلیسی پلات 808 صفحه است و این نسخه ... دیدن ادامه » 500 صفحه هم نمی شود. حتی محتوای خاطرات ترجمه نشده نامناسب هم نبوده، فقط شاید مترجم یا انشارات نخواسته اند ترجمه یا چاپ کنند. پیشنهاد من این است که اگر توانایی و حوصله اش هست اثر را به زبان اصلی بخوانید، که زیبایی کلامی اش نیز بیشتر است، هرچه نباشد خاطرات سیلویا پلاتِ شاعر است! (البته اگر کتاب را خریده اید زا خرید خود ناراضی نباشید، کتاب را بخوانید و به دیگری هدیه دهید و از دیگری بخواهید پس از خواندن آن را به دیگری و دیگری هدیه دهند.)
مریم طالبی و آلاله پورکرم این را خواندند
برای همراهی در دیوار لطفا درآغاز    وارد شوید
طبق آخرین گزارش جهانی شاخص فساد سال 2018؛ کشورهای دانمارک، نیوزیلند و فنلاند کمترین میزان فساد را دارند. این گزارش که توسط سازمان بین المللی شفافیت منتشر شده، 180 کشور جهان را از نظر میزان آلودگی به فساد اداری و سیاسی مورد مطالعه قرار داده و ایران رتبه ای بهتر از 138 در آن کسب نکرده است. خانم دکتر آزاده چلبی استادیار دانشگاه لیورپول انگلستان ... دیدن ادامه » در کتاب خواندنی و قابل تحسین خود با عنوان «فساد و مقبولیت قانون؛ از منظر جامعه شناسی حقوق» به بررسی رابطه متقابل فساد و عدم مقبولیت قانون پرداخته و به شکلی علمی اثبات کرده که در حوزه اجتماعی؛ باور مردم به برحق بودن حاکمیت، به دلبستگی آنها به قانون انجامیده و موجب احساس تکلیف در پیروی از آن می شود. همان دلبستگی ئی که در حوزه فرهنگی مردم را مجاب به پیروی از قانون کرده، در حوزه اقتصادی آنها را منتفع می کند و در حوزه سیاسی هم منجر به احساس امنیت می شود. کتاب آنقدر خوب و جامع نوشته شده که ما ایرانیهای امروز را _که انگار همه لحظات زندگی مان عجین شده با فساد اداری و سیاسی_ متوجه فساد، ابعاد و آثار آن کرده و برای کسانی که آشنایی آکادمیک با نظریه های علوم اجتماعی ندارند هم خواندنی و قابل فهم است.
آلاله پورکرم این را خواند
خسرو پرویز و هادی مازوساز این را دوست دارند
برای همراهی در دیوار لطفا درآغاز    وارد شوید
اندیشه‌‏های آلن بدیو فیلسوف معاصر و فرانسوی، همواره در چهار حوزه ترکیبی فلسفه، هنر، ریاضیات و سیاست در حال آمد و شد است. او در کتاب فلسفه برای مبارزان که با ترجمه فواد حبیبی و کمال خالق‌پناه از سوی نشر نی وارد بازار کتاب فارسی زبانان شده؛ رفت و برگشت‌‏های مفهومی میان فلسفه و سیاست را مورد تاکید قرار داده و تلاش کرده تا ارتباط این ... دیدن ادامه » دو حوزه را با یکدیگر تحلیل کند. فلسفه برای مبارزان در سه فصل رابطه پر رمز و راز فلسفه و سیاست، فیگور سرباز و سیاست به‌مثابه دیالکتیکی غیربیانگر و دو پیوست با عنوان‌‏های تاملاتی در باب بحران کبک و ما به یک دیسیپلین مردمی نیاز داریم؛ سیاست معاصر که به انتخاب مترجمان فارسی به اصل کتاب اضافه شده، تدوین شده است.

ادامه مطلب در لینک زیر:
http://mashghenow.com/%d8%ab%d8%b1%d9%88%d8%aa%e2%80%8c%d9%85%d9%86%d8%af%d8%a7%d9%86-%d8%b3%d8%b1%d8%ae%d9%88%d8%b4-%d8%b1%d8%a7-%d8%af%da%86%d8%a7%d8%b1-%d9%87%d8%b1%d8%a7%d8%b3%db%8c-%d8%b1%d8%b9%d8%b4%d9%87%e2%80%8c/
برای همراهی در دیوار لطفا درآغاز    وارد شوید
اگر چنین تجربه ی تلخی نداشته اید، سوگ مادر را نخوانید!

سوگ: پاسخ و عکس‌العملی به از دست دادن فرد یا چیزی..
سوگ‌ مادر شامل تمام آنچه است که در دوران بیماری و سال ها بعد از مرگ عصمت مسکوب در ذهن فرزندش شاهرخ می گذرد. شاهرخ مسکوب خیلی زیبا افکار فردی را که دچار یک خلا در درون و بیرون خود است، بیان می کند.
خسرو پرویز این را دوست دارد
برای همراهی در دیوار لطفا درآغاز    وارد شوید
آدمیزاد یک بار به دنیا می آید اما در هر جدایی یک بار تازه می میرد. مرگ دردی است که درمانش را با خود دارد، چون وقتی برسد دیگر دردی نمی ماند تا درمانی بخواهد.
برای همراهی در دیوار لطفا درآغاز    وارد شوید
یکی از اولین رمانهایی بود که خوندم چند سال پیش. سبک نوشتاریش زیبا بود و ترجمه ی آقای رضا رضایی هم بسیار روان و شیوا بود.
این کار مجموعه نشر نی که اقدام به ترجمه ی مجموعه ی آثار بعضی از نویسنده های انگلیسی با ترجمه ی آقای رضا رضایی هست واقعا قابل تحسین و ستایشه.
برای همراهی در دیوار لطفا درآغاز    وارد شوید
این کتاب سرنوشت جالبی دارد. متون برگزیده و ارزشمندی که در چاپهای متعدد دستخوش تغییرات بعضاً عجیبی شده است. نمونه ای از این تغییرات را در متن زیر مورد اشاره قرار داده ام:

کتاب«متن هایی برگزیده از مدرنیسم تا پست مدرنیسم» نوشته لارنس کهون و ویراستاری عبدالکریم رشیدیان، مجموعه مقالاتی در حوزه جامعه شناسی است که توس نشر نی در سال 91 برای بار نهم تجدید چاپ شده است. در چاپ جدید این کتاب یکی از مقالات با عنوان «آن اندام جنسی که یک اندام نیست» نوشته لوس ایریگاری[۱]، فیلسوف برجسته عرصه فمینیسم حذف شده است! ناشر هیچ توضیحی برای حذف این مقاله ندارد، اما این حذف، کتاب را از ریخت کتاب بودن انداخته و باعث شده که این «کتاب» دیگر یک «کتاب» نباشد.
این ... دیدن ادامه » مقاله که در چاپ های قبلی این کتاب؛ صفحات ۴۸۱ تا ۴۸۹ را به خود اختصاص داده بود؛ از اهمیت بسیاری در نظریات فمینیستی برخوردار است. فارغ از اینکه چه دلایلی باعث شده تا نشر نی این مقاله از کتاب را در چاپ های جدید حذف نماید، لازم است تا با نگاهی به این مقاله حذف شده؛ کمی با دیدگاه های لوس ایریگاری که از چهره های برجسته فمینیسم فرانسوی است و با دیدگاه هایش راه به فراسوی ساخت ها و نشانه های مسلط می گشاید، آشنا شویم.
از نظر ایریگاری جنسیت زنانه در طول تاریخ همواره بر مبنای الگوهای مردانه تعریف شده و همین تعریف مردانه، منجر به نادیده گرفتن تفاوت های جنسیتی شده است. مثال های گسترده ای از اصول مردانه وجود دارد که نشانگر ارجاع کلی تاریخ به «مرد» است. مردانگی و پدر بودن خداوند، تقریبا در تمام ادیان غربی دیده می شود. علاوه بر این، زن به گونه ای تاریخی به «هنرهای جزیی» چون آشپزی و بافندگی ربط داده شده است. او اظهار می کند که «ما امروزه بر پایه اصول مشابهی عمل می کنیم که توسط مردان برای دنیایی مردانه، قبل از اینکه حتی الامکان حقوق زنان در آن امکان پذیر باشد، ایجاد شده و این کاستی بزرگی در اصول اساسی جامعه است که برای تغییر آن نیازمند انقلابی در محترم شماری تفاوت های جنسیتی هستیم». با این انقلاب، در درجه اول باید در ادراک مان از فضا و زمان تجدید نظر کنیم. تفکر سنتی که در آن غالبا زن به صورت استعماری به زمان ارتباط یافته و همواره به قرارگیری بعد از مرد و تابع وی بودن، شناخته شده است، زمان با زن و فضا با مرد تعریف می شود. به عبارت ساده تر، اخلاق، تفکر، تاریخ، مذهب و فلسفه، زن را نمادی از زمان و دوم بودن و مرد را نمادی از فضا و محور شکل دهنده جهان می داند.
به زعم وی، وضعیت علم و فلسفه موجود انسانی با چنین هژمونی و خودشیفتگی مردانه از یک سو و نادیده انگاری زن از سویی دیگر، نیازمند مروری دوباره است. او بحث می کند که از آنجایی که مردان و مشخصا اندام جنسی آن ها در درجه اول اولویت قرار دارد؛ زن و مشخصا اندام جنسی او در مکان های بعدی درجه اهمیت قرار دارند و اگر قرار باشد تا تفاوت های جنسیتی مهم انگاشته شوند، جنسیت زنانه باید با الفبایی متفاوت از آنچه جنسیت مردانه تعریف کرده، تعریف شود.
آنگونه که ایریگاری معتقد است زن بایستی قادر به «یافتن خویش» در تاریخ زنانگی باشد و نه در شجره نامه یا چارچوب های ایجاد شده توسط مردان. زن نباید به خود این اجازه را بدهد که تنها به عنوان یک «پوشش» (با توجه به شکل اندام های جنسی اش) برای مرد محسوب شود چرا که محسوب شدن پوشش برای مرد به معنای در نظر گرفتن زن به عنوان بخشی جدانشدنی از خلقت مرد است. در این وضعیت مرد، زن را با استفاده از «نقطه آغاز خویش» تعریف می کند و طبیعتا در این مسیر، منطق اینگونه حکم می کند که مرد به عنوان ارباب باقی بماند. جایگاه زن توسط مرد تعریف می شود و همین شرایط منجر به این می شود که انگاره های زنانه به عنوان جنسیت، حداقل دوگانه و همیشه متکثر باشند. انگاره های زنانه بین فعالیت و عدم فعالیت انتخابی ندارند و در هر جایی قابل دسترسی هستند. این انگاره ها در مقایسه با انگاره های مردانه بسیار متناقض و غیر قابل فهم هستند. عدم پذیرش انگاره های زنانه، زنان را در موقعیت تجربه «شکست خود» قرار می دهد. در این شرایط حتی اگر زنان، خود انگاره هایشان را گسترش دهند باز هم برابر با جهان واقع نخواهد بود.
به منظور اصلاح این شرایط، ایریگاری نتیجه می گیرد که «ما نیاز به تغییر ارتباطات بین شکل، ماده، مدت زمان و حد و حدودی داریم که تاکنون تعریف شده است» و با توجه به این مسیر اصلاحی است که می توانیم اجازه دهیم تا «رابطه ای عاشقانه بین دو نفر از دو جنس مخالف ایجاد شود». او با استناد به دکارت، با تاکید بر تفکر به عنوان «اولین حسی» که بدون هیچگونه تضادی در هر دو جنس انسانی ایجاد می شود، بر این باور است که دیگری برای ما قابل فهم و درک است اما دیگری که با من تفاوت جنسیتی دارد و اگر این تفاوت جنسیتی در نظر گرفته شود آنوقت دیگر زن به عنوان ابزاری برای مالکیت مرد به چشم نمی آید. با در نظر گرفتن تفاوت های جنسیتی است که استقلال موقعیت زن و مرد در حیطه های متفاوت حفظ می شود و با حفظ فضایی از آزادی و جذابیت بین این دو جنس، با امکانی از جدایی و وصل، هیچ یک از این دو جنس «کاملا توسط دیگری قابل استفاده نیست».
ایریگاری معتقد است با تغییر در تفکر و اخلاق، پیدایشی از عشق میان جنسیت ها رخ می دهد که اجازه خواهد داد مرد و زن با یکدیگر به صورت برابر زندگی کنند و اینگونه است که تجربیات جنسی، ضیافتی دوجانبه خواهد شد که شکلی ارباب-رعیتی ندارد. او به رخ دادن آینده ای حیرت انگیز از تعریف ها و ایدئولوژی های به دور از گفتمان سرکوب و سرزنش، که با انقلابی در اخلاق و تفکر به جود آید، خوش بین است. در این شرایط، رابطه زنان با یکدیگر نیز با ایدئولوژی مردانه هدایت نمی شود و این زنان هستند که بر مبنای تفاوت های جنسیتی، خودشان تعریفی جدید از جهان واقع خواهند داشت.
برای همراهی در دیوار لطفا درآغاز    وارد شوید
زنان در روزگارشان، تاریخ فمینیسم در غرب؛ عنوان اثر ارزنده و قابل بحثی از خانم مارلین لگیت مورخ اروپای مدرن است که با ترجمه خانم نیلوفر مهدیان در 600 صفحه، توسط نشر نی روانه بازار نشر شده است.
مارلین لگیت که در حال حاضر مدرس دانشگاه کاپیلانو در ونکوور کانادا است، تاکنون مقالات متعددی در مورد تاریخ فمینیسم نوشته و درجه دکترای خود را در رشته تاریخ از دانشگاه ییل دریافت کرده است. کار مستمر این پژوهشگر بر روی تاریخ زنان با نوشتن کتاب زنان در روزگارشان در سال 2001 به سرانجام برجسته ای رسیده است.
مارلین لگیت شرایط زندگی فردی و اجتماعی زنان را با مروری کامل و همه جانبه بر رخدادهای جنبش فمینیستی غرب از پیش از قرون وسطی تا سال های متاخر قرن بیستم زیر چتر روایت خود گرفته است. هر ده فصل کتاب با ارائه یک مقدمه تاریخی و اطلاعات زمانی، اقدام به استفاده گزیده ای مختصر از اسناد و منابع اصلی که بعضا متون تاریخی و فمینیستی است کرده و به این شکل یک تاریخچه کامل برای هر موضوع ارائه کرده است. او با ارائه یک چشم انداز غنی و خواندنی از چالش ها و چالشگران هنجارهای جنسی در بیست قرن گذشته، به تفصیل از نقش های فردی و گروهی زنان در جامعه ابتدایی مسیحیت، انقلاب های اروپای مدرن، جنبش حق رای و موج دوم فمینیسم در قرن 19 و20 سخن گفته است.
در ... دیدن ادامه » تمام فصول کتاب، مارلین لگیت مرز روشنی میان فعالیت های اعتراضی زنان به شکل فردی و اقدامات هوشیارانه سازمانی توسط گروهی دیگر از زنان کشیده و به این ترتیب تاریخ فمینیسم را به سه مرحله تقسیم می کند. مرحله اول: که در آن هر زنی به تنهایی علیه هنجارهای جنسیتی در سطح فردی دست به اعتراض می زند (دوران آغازین مسیحیت و قرون وسطی). مرحله دوم: که در آن تمامی سازمان ها، یک سازمان برای کمک به نوع بشر هستند و بخش مجزایی به نگاه های فمینیستی اختصاص ندارد (رنسانس واصلاحات). مرحله سوم: که دوران ظهور جنبش های فمینیستی در قرن هجدهم میلادی است. در تمامی این سه مرحله لگیت چگونگی تاثیرات طبقه، نژاد و اخلاقیات حاکم را در شکل دادن به تغییرات زندگی زنان و انگیزه های مخالفت علیه هنجارهای جنسیتی بررسی می کند.
گستردگی جغرافیایی مورد اشاره در کتاب نیز از دیگر امتیازات این اثر بزرگ تاریخی است. وقتی جزیی از عنوان کتاب تاریخ فمینیسم در غرب است؛ لگیت به این مفهوم در معنای جغرافیایی آن در سرتاسر کتاب نیز وفادار مانده به گونه ای که منظور او از اروپا تنها بریتانیا، فرانسه یا آلمان نیست، بلکه گستره ای از آنچه برای زنان در اتریش، هلند، اسپانیا، ایتالیا، پرتقال و حتی اروپای شرقی رخ داده رانیز در برگرفته و در آمریکای شمالی به ایالات متحده آمریکا و کانادا نیز می رسد. غرب در کتاب لگیت شامل تمام سرزمین های غربی و همه اتفاقاتی که در رابطه با جنبش زنان رخ داده، می شود. گستره جغرافیایی وسیع و منحصر به فرد مورد توجه این نویسنده، وجه تسمیه ارزشمند این اثر در مقایسه با آثار مشابه جهانی است که تاریخ جنبش زنان در غرب را خواسته یا ناخواسته محدود به بریتانیا و ایالات متحده آمریکا می دانند.
برای ترجمه چنین اثر برجسته ای در حوزه فمینیسم باید به خانم نیلوفر مهدیان تبریک فراوان گفت. خانم مهدیان پیش از این نیز کتابی ارزشمند با نام فلسفه سیاسی فمینیسم را نیز ترجمه کرده اند. این ترجمه ایشان نیز بسیار روان و خواندنی است. حجم بالای این کتاب برای ترجمه، نفس و توانی می خواهد که قطعا در چنته دانش و حوصله کمتر کسی وجود دارد. ترجمه این اثر دارای ارزش علمی زیادی در حوزه مطالعات زنان است که علاوه بر تحسین توانمندی فردی مترجم، نوید دهنده بهره مندی عرصه مطالعات زنان ایران از یک مترجم توانمند است.
نسخه اصلی کتاب شامل یک مقدمه دو صفحه ای به قلم نویسنده است که علاوه بر معرفی خود به عنوان یک مادر و معلم و فعالیت های حرفه ای اش درزمینه تاریخ، اذعان می کند که در این کتاب تلاش دارد تا تنها یک بخش از تاریخ زنان یعنی قسمت اروپایی و آمریکایی آن را تشریح کند. حذف این مقدمه توسط مترجم یا ناشر باعث شده که خواننده، بدون تصویر ذهنی از نویسنده به متن کتاب وارد شود.
مقدمه ای که برکتاب توسط مترجم نوشته شده البته نیازمند صرف وقت بیشتر برای تکمیل و ارائه حداقل اطلاعات علمی در خصوص نویسنده، فعالیت های علمی وی و نام بردن از دیگر آثار وی و همچنین محتوای کتاب است که امید می رود در چاپ های بعدی مورد دقت و توجه بیشتری قرار گیرد. چه بسا که نوشتن یک مقدمه جامع و آگاهی دهنده از طرف مترجم بر چنین ترجمه ارزشمندی می تواند تمایلات بیشتری برای مطالعه این کتاب برجسته را به دنبال آورد.
برای همراهی در دیوار لطفا درآغاز    وارد شوید
یکی از خوشایندترین راهها برای آشنایی با یک عرصه علمی؛ خواندن اولین کتاب خوب و تاثیر گذار در این باره است. کتاب ده پرسش از دیدگاه جامعه شناسی را می توان به عنوان اولین کتاب خوب برای آشنایی با جامعه شناسی مدنظر داشت. اگر می خواهید کسی را به جامعه شناسی علاقمند کنید؛ راه خوبش توصیه به خواندن این کتاب موثر و البته دلنشین است.
فاطمه خیاطی و آلاله پورکرم این را خواندند
برای همراهی در دیوار لطفا درآغاز    وارد شوید
اگر دست خیر دارید و دستگیری از نیازمندان از جمله ویژگی های اخلاقی تان است؛ این کتاب را بخوانید. با خواندن این کتاب با این سوال روبرو می شوید که کمکتان به فلان امر خیر چقدر موثر و تعیین کننده بوده است؟
Atefeh Fayyazi این را دوست دارد
برای همراهی در دیوار لطفا درآغاز    وارد شوید
یه کتاب پر از لذت توی هر خطش نویسنده اش وتحسین میکردم بعد با خودم میگفتم آفرین به آقای رضا رضایی برای ترجمه خوب و روان یه کتابیه که به همه توصیه اش میکنم
امیررضا سیدحسینی و سعید علی پور این را خواندند
سمیرامیس بابایی این را دوست دارد
برای همراهی در دیوار لطفا درآغاز    وارد شوید
خواندن این کتاب را می شود به همه کسانی که به نحوی از وضعیت امروز جوامع بشری به ستوه آمده اند، پیشنهاد کرد. خیلی تفاوتی ندارد که کسی درآمد کمی داشته باشد، توسط حکومتی پاکسازی قومی و نژادی شده باشد، در محلات پرخطر زاغه ای زندگی کند، شغلش را دراثر اجرای سیاستهای کلانی مثل خصوصی سازی از دست داده باشد، زن سرپرست خانوار باشد، تسهیلگر اجتماعی ... دیدن ادامه » باشد که آموزش جزء جدانشدنی کارش است یا معلمی باشد که دلش می خواهد دانش آموزانش از همان ابتدای آموزش، با تفکر انتقادی آشنا شوند؛ همه و همه این افراد با جایگاهها و موقعیتهای بسیار متفاوت اجتماعی، اقتصادی و حتی سیاسی می توانند مخاطب این کتاب باشند و با خواندن آن، نگاهی جامعتر نسبت به توسعه، توسعه جماعت محور، عدالت اجتماعی، آگاهی نقادانه، تبعیض، جامعه مدنی، جهانی سازی، ستم، قدرت و … به دست آورند.
این کتاب در لینک زیر معرفی شده است:
https://anthropologyandculture.com/%d9%86%da%af%d8%a7%d9%87%db%8c-%d8%a8%d9%87-%da%a9%d8%aa%d8%a7%d8%a8-%d9%86%da%af%d8%b1%d8%b4%db%8c-%d8%a7%d9%86%d8%aa%d9%82%d8%a7%d8%af%db%8c-%d8%a8%d9%87-%d8%aa%d9%88%d8%b3%d8%b9%d9%87-%d8%ac/
برای همراهی در دیوار لطفا درآغاز    وارد شوید
خواندن این کتاب ارزشمند را به همه علاقمندان مسائل زنان و جامعه شناسی توصیه می کنم.
در لینک زیر با این کتاب بیشتر آشنا می شوید:

http://anthropology.ir/article/31738.html
برای همراهی در دیوار لطفا درآغاز    وارد شوید
این کتاب واقعا،کتابی است منحصر به فرد.
بررسی تحلیلی تاریخ سیاسی، اجتماعی و اقتصادی معاصر ایران از دوره قاجاریه، ناصرالدین شاه به دوره انقلاب مشروطه، به قدرت رسیدن رضاشاه پهلوی و سلطنت محمدرضاشاه پهلوی ( از 1320 تا 1332) و از کودتای 28 مرداد تا انقلاب اسلامی.
کلیه احزاب، شخصیت ها و فعالین سیاسی در این کتاب مورد بررسی قرار گرفته و این کتاب ... دیدن ادامه » به علاقمندان به تاریخ معاصر ایران توصیه میگردد.
فاطمه خیاطی این را خواند
برای همراهی در دیوار لطفا درآغاز    وارد شوید
با مطالعه مجموعه دو جلدی این کتاب کاملا احساس کردم چراغی مقابلم روشن شده..
خسرو پرویز این را دوست دارد
برای همراهی در دیوار لطفا درآغاز    وارد شوید
کتاب فوق العاده دوست داشتنی با نثری روان و شیوا که برای همه کسانی که دارند از پایه فلسفه رو شروع میکنند ، حتما جالبه..البته نظر من اینه که بعد از اتمام این کتاب ، برای مطالعه بیشتر به تاریخ فلسفه غرب نوشته برتراند راسل که مترجم اون آقای دریابندری هستند ، علاقه مندان رجوع کنند .
با احترام خسرو پرویز
کتاب بی نظیره خصوصن در صفحه های پیوستی که معما مطرح می کنه و البته یه ترجمه از نشر آمه زودتر چاپ شده که دارمش... یجورایی نشر نی از پرفروش شدن کتاب با عنوان داستان فلسفه به ترجمه مانی صالحی علامه با اسمی دیگه کتاب رو روانه بازار کرده. حسن کامشاد هم استاد ... دیدن ادامه » ترجمه فیکشنها و سرگذشتهای فلسفه است
۰۲ اسفند
برای همراهی در دیوار لطفا درآغاز    وارد شوید
دکتر پولاک اتریشی در حق امیر کبیر گفت :

میرزا تقی خان مظهر وطن پرستی است که در ایران اصل مجهولی است .
برای همراهی در دیوار لطفا درآغاز    وارد شوید
صفحه 1 از 9