پیشنهاد نویسنده داستان برگزیده «عشق روز‌های آپولو»
مهدی نورمحمدزاده که در پنجمین جشنواره داستان انقلاب برای اثر «عشق روز‌های آپولو» برگزیده شد، گفت: اگر این جشنواره در سطح کشوری برگزار می‌شود باید بُرد تبلیغاتی بیشتری داشته باشد. دست‌اندرکاران برگزاری جشنواره می‌توانند بخش موضوعی مانند نقش شهرها و قومیت‌های ایران در انقلاب را به حوزه داوری‌ها اضافه کنند. نورمحمدزاده در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اظهار کرد: امسال برای نخستین بار در جشنواره داستان انقلاب شرکت کردم و اطلاع من از جشنواره بر اساس خبر‌های درج شده در سایت‌ها بود. پیش از جشنواره سوژه‌ای در ذهن داشتم و این اتفاق بهانه‌ای شد تا نگارش داستانم را به پایان برسانم. وی درباره تاثیر جوایز جشنواره داستان انقلاب برای نگارش داستان از سوی مولفان گفت: جنبه مالی برای من اهمیت نداشت و بیشتر کتاب شدن داستانم مهم بود. البته جوایز در کار برخی مولفان بی‌تاثیر نیست و ممکن است باعث انگیزه بیشتر شود. نورمحمدزاده درباره موضوع داستان «عشق روز‌های آپولو» افزود: این داستان راویت مبارزی انقلابی از خاطرات گذشته است. داستان در زمانه امروز روایت می‌شود و شخصیت اصلی داستان سوالات بسیاری از روز‌های بازجویی‌ها در کمیته مشترک ضدخرابکاری ساواک دارد. وی برای یافتن پاسخ پرسش‌هایش هر هفته به موزه عبرت ایران می‌رود و رفت ‌و آمدها و دیدن برخی افراد، او را به سیر جدیدی از ماجراها سوق می‌دهد. وی در پاسخ به این سوال که «چه تعریفی از داستان انقلاب دارد؟» گفت: داستان انقلاب از نظر فنی و هنری با دیگر داستان‌ها تفاوت ندارد و موضوع، شخصیت‌ها و زمان وقوع حوادثی که به انقلاب وصل می‌شود، اثر را در گروه داستان‌های انقلاب قرار می‌دهد. نویسنده «عشق روز‌های آپولو» با اشاره به این که داستان انقلاب تعریف خاصی ندارد، افزود: البته بیشتر داستان‌های نوشته شده با موضوع انقلاب، فضای سال‌های مبارزه را روایت می‌کند و مولف می‌تواند با تمهیدات داستانی ماجرای آن دوران را به فضای امروز ارتباط دهد. در واقع داستان انقلاب را نمی‌توان در فضای زمانی محدود خلاصه کرد زیرا پرداخت به آرمان‌های انقلاب هم می‌تواند در گروه داستان‌های انقلاب قرار بگیرد. نورمحمدزاده درباره جایگاه نقد کتاب‌های منتشر شده جشنواره‌های پیشین داستان انقلاب توضیح داد: تمامی داستان‌های منتشر شده نیازمند نقد است. برخی کتاب‌های منتشر شده را مطالعه کردم و آنچه بیش از هر چیز به چشمم آمد آن بود که داستان انقلاب از سوی نویسندگان حرفه‌ای مورد استقبال قرار نگرفته است به همین دلیل داستان‌های منتشر شده از نظر کیفی ایده‌آل نیست. هر چند داستان‌های منتشر شده در سطح خوبی است اما به ویژه داستانی‌هایی که برای گروه سنی نوجوان نوشته شده، به مرز پختگی نرسید‌ه‌ است. وی با اشاره به ضعف پوشش رسانه‌ای و تبلیغات در پنجمین دوره جشنواره داستان انقلاب، گفت: اگر این جشنواره در سطح کشوری برگزار می‌شود باید بُرد تبلیغاتی بیشتری داشته باشد. دست‌اندرکاران برگزاری این جشنواره می‌توانند بخشی موضوعی مانند نقش شهرها و قومیت‌های ایران در انقلاب را به حوزه داوری‌ها اضافه کنند. نورمحمدزاده افزود: خروجی جشنواره بر اساس انتخاب داوران صاحب‌نام حوزه داستان نویسی کار ارزند‌ه‌ای است اما داستان‌های منتشر شده نشان می‌دهد جشنواره یک دیدگاه را دنبال می‌کند و در مضمون و محتوای داستان‌ها تفاوت زیادی وجود ندارد و کمتر به نگاه‌‌های انتقادی توجه می‌شود. وی درباره بهره‌گیری از منابع تاریخی برای نگارش داستان انقلاب گفت: در خلق اثر با موضوع انقلاب باید به بخش تاریخی آن هم توجه داشت زیرا به عنوان نویسنده جوان آن دوران را تجریه نکرده‌ام و بهترین راه رسیدن به فضای آن دوره بهر‌ه‌مندی از کتاب‌های تاریخ شفاهی، مستندنگاری و گفت‌وگو با مبارزان انقلابی صاحب خاطره و در کنار آن بازدید از موزه‌های‌ تاریخی مانند عبرت و مکان‌هایی است که در سیر جریان انقلاب خاطره‌ساز بوده‌ است. این نویسنده ادامه داد: بیشتر کتاب‌های منتشر شده درباره تاریخ شفاهی انقلاب را خوانده‌ام و اگرچه پیش از این کتاب‌های با موضوع‌های اجتماعی و دفاع‌مقدس می‌نوشتم، اما همیشه علاقه‌مند به مطرح کردن سوژه‌ای بودم که پس از بازدید موزه عبرت به ذهنم خطور کرد. به همین دلیل بخش اصلی ماجرای داستان «عشق روز‌های آپولو» در موزه عبرت و میان ساواکی‌ها و مبارزان انقلاب شکل می‌گیرد. اختتامیه پنجمین جشنواره داستان انقلاب با معرفی ده اثر تقدیری، برتر و برگزیده در چهار بخش، داستان کوتاه نوجوان، رمان نوجوان، داستان بزرگسال و رمان بزرگسال هجدهم بهمن 91 برگزار شد.
» نظرات
نام کاربر:
ایمیل کاربر:
وب سایت کاربر:
کد امنیتی:
متن :