دیوار شهر کتاب، دیواری‌است برای گفت‌وگوی علاقمندان به کتاب و کتابخوانی و نوشتن درباره علاقه‌مندی های مشترک
برای نوشتن و فعالیت در دیوار شهر کتاب به سیستم وارد شوید
انتخاب داستانها و نویسنده‌ها اصلاً خوب نبود. این کتاب را به هیچ عنوان توصیه نمی‌کنم. برخی از آنها واقعاً بی‌محتوا بودند و زمان برایشان به هدر رفت. این کتاب شامل 35 داستان کوتاه است که حداکثر 10 تای از آنها نسبتاً خوب و قابل تأمل هستند. بنده فریب چاپ چهارم بودن کتاب را در عرض ده سال خوردم و همچنین عنوان شاهکارهای داستان کوتاه روی جلدش ... دیدن ادامه » را. چاپ چهارمش 550 نسخه بود. لابد روی هم در این ده سال حدود 2000 نسخه چاپ شده است.(البته احتمالاً) از انتشارات مروارید با این سابقه بالا و خوب انتظار بیشتری می‌رود که خود را وارد این روشهای نامناسب فروش و معروف کردن یک اثر از طرق نادرست، ننماید. البته اگر روی جلد می‌نوشت تعدادی داستان کوتاه از نویسنده‌های کاملاً ناشناس (بغیر ازالبته موام، چخوف، مارک تواین و دو سه تای دیگر)، خیلی مناسب‌تر بود. در ضمن فهرست نام‌ها مربوط به داستانها را به انگلیسی در پانویس همان صفحه نیاورده و همگی را یکجا در پایان کتاب آورده که این خود نیز خیلی عجیب بود. ویراستاران و نظارتگران نشر مروارید باید اهتمام بیشتری در انتخاب نویسنده، مترجم، محتوا و صفحه‌آرایی کتابهایشان برای نشر در پیش گیرند.

لازم به ذکر است که اکثر ناشران از این ترفندهای نادرست ونازیبا برای فروش کتابهایشان، آنهم به قیمت گزاف استفاده می‌کنند و این کتابخوانها هستند که در زمان خرید باید دقت بیشتری مبذول دارند.
فرشته حسین پور این را خواند
برای همراهی در دیوار لطفا درآغاز    وارد شوید
خوب است که هموطنان عزیز این کتاب را بخوانند. کتابی که بسیار جذاب و پرکشش، با ذکر جزئیات و دارای منابع موثق تاریخی و اسناد تازه‌یافته شده، در سال 2009 توسط یک پژوهشگر خارجی برجسته نوشته شده است. ترجمه بسیار خوبی هم دارد. این کتاب صورت واقعی سلسله منحط صفویه و برخی علل مهم سقوطش همراه با معرفی چهره دقیق‌تری از نادرشاه را برای خواننده هویدا ... دیدن ادامه » می‌کند. همچنین برای ثبت گذشته اسف‌بار تاریخ ملت ایران بدون حافظه تاریخی، معرفی شاهان نالایق، استبداد، فساد دربار و ... مطالعه آن به‌غایت توصیه می‌گردد. دوستان محترم کتابخوان، اگر به تاریخ ایران علاقه‌مند هستید، حتما این کتاب را بخوانید. البته قیمت مناسبی هم دارد.
برای همراهی در دیوار لطفا درآغاز    وارد شوید
اسلام تسنن در ایران قبل از صفویه در اکثریت بود. بدین‌دلیل صفویان، علمای شیعه را از لبنان و سایر مناطق عربی و مشهد و قم به ایران و اصفهان آوردند و اجرای مناسک مذهب تشیع در مساجد و مکتبخانه‌ها برای سراسر ایران، اجباری شد.
در این شکی نیست که سلطان حسین قبل از جلوسبه تخت سلطنت شخصی پرهیزگار و معتدل بوده است. لذا بعد از جلوس به شرابخواری ... دیدن ادامه » قهار تبدیل شد. عیش و شرابخواری سلطان حسین صفوی در حرمسرا و مجالس حصوصی، سیری‌ناپذیر بود. با این اوصاف جالب اینجاست که سلطان حسین در سال 1706 میلادی با موکبی شصت هزار نفری از درباریان و زنان حرمسرا و نگهبانان عازم زیارت قم و مشهد گردید که هزینه این سفر یکساله، برای مردم و خزانه کمرشکن شد. .... دیده می‌شود که فساد و تظاهر اولین حکومت شیعی در سراسر ایران چه مضحکه‌ و نمایش تصنعی‌ای از اسلام بوده است که حتی عثمانی‌ها، حکام ایران و مردم را به تمسخر می‌گرفتند.
روژیتا احمدی این را خواند
برای همراهی در دیوار لطفا درآغاز    وارد شوید
الگوی نادر، تیمور لنگ خونخوار و غارتگر بود که قبلاً به دهلی برای غارتگری و قتل عام رفته بود. نادر در سال 1739 میلادی تمام کوشش خود برای جلوگیری از قتل عامی که قهرمانش، تیمور، 340 سال قبلتر در دهلی مرتکب شده بود را بکار برد. لیکن جریان امور از دست او خارج شد. کشتار و تجاوز وحشیانه به مردم بی‌دفاع دهلی با فرمان شمشیر نادر صادر گردید و سپاه ... دیدن ادامه » ایران فقط در نه ساعت، حدود سی هزار بی‌گناه و بی‌سلاح را کشت.

برای همراهی در دیوار لطفا درآغاز    وارد شوید
اکیداً توصیه می‌شود که این کتاب را بخوانید. شاهکاری ماندگار، حاوی داستان‌های کوتاه جدی با طعم شاعرانه. داستانهایی سورئال و پست‌مدرن پر از نماد و نشانه و تمثیل. واقعیت‌هایی به پرواز درآمده در وهم و فراواقعیت. داستانهایی سرشار از استعاره‌هایی سهراب سپهری‌وار، عارفانه و ادیبانه. نثری روان ولی معما‌گونه. به زعم نویسندگان معاصر، این کتاب از داستانهای کوتاه از زوایایی، در ردیف کارهای صادق هدایت، غلامحسین ساعدی، صمد بهرنگی، صادق چوبک و... قرار دارد.

بنابراین قطعاً این کتاب از آن دسته کتابهایی نیست که بی‌جهت به چاپ بالا رسیده باشد.(در حال حاضر چاپ 26)

خواندن ... دیدن ادامه » همراه با تأمل و تفکر و لذت این کتاب 80 صفحه‌ای که مشتمل بر ده داستان کوتاه است، به دوستداران داستان‌های شعرگونه به سبک سورئال، اکیداً توصیه می‌گردد.

همچنین با توجه به تجربه بدست آمده، بهتر است بعد از خواندن هر داستان، زمانی را به غور و تفکر درباره منظور اصلی نویسنده و زیباییهای تمثیلی آن، اختصاص دهید و البته از خواندن مسلسل‌وار داستانها جداً بپرهیزید. پیشنهاد می‌گردد این کتاب را بعد از یک فاصله زمانی حداقل یک هفته‌ای ، مجدداً با صبر و دقت مضاعف مطالعه نمایید تا از آن لذت بیشتری ببرید.

توجه داشته باشید که این اثر یکی از معدود آثار به زعم متخصصین بزرگ، از ادبیات معاصر بیست سال اخیر می‌باشد که روحی تازه در کالبد ادبیات داستان کوتاه ایرانی دمیده است. حتی یک جایزه ادبی در سال 1374 دریافت کرده است. حرف برای نوشتن درباره این کتاب بسیار زیاد است، که باشد شاید در یادداشتی دیگر.


اما کمی درباره محتوای فکری نویسنده در این کتاب و شخصیت‌ها:

درد نویسنده(بیژن نجدی فقید)، در انقراض افرادی که برای دست‌یافتن جامعه به آرمان‌های والاتر همواره برای سایر افراد جامعه دویده‌اند، به وضوح مشهود است. نویسنده فقید، تلاش و توان و بلند پروازی این انسانهای آرمان‌گرا را به یوزپلنگ اصیل ایرانی در حال انقراض، تشبیه کرده است.

نویسنده مشکل اصلی را دربی‌خیالی و بی‌هویتی نسل جدید که آن نیز ناشی از تقابل زندگی سنتی و مدرن است، می‌داند. نسلی که حاضر نیست تلاشی برای نجات جامعه در حال سقوط پیدا کند و خود را تسلیم مدرنیته و زندگی سرد شهری می‌کند.

برخی شخصیتهای داستانها دارای اسامی تکراری از داستانهای قبلی هستند که دلیل آن را می‌توان، تکرار انسانهای آرمان‌گرا در نسل‌های مختلف دانست.

محتوای داستانها با آنکه دلگیر و شخصیتهای داستان‌ها با آنکه عموماً غمگین هستند و یا در نهایت می‌میرند، اما تلاش این شخصیت ها نشانگر وجود روحیه‌ای سرشار از امید برای تغییر وضع موجود در زندگی خود و دیگران می‌باشد.

بررسی کوتاه و سریع و بسیار خلاصه از هر داستان:

در داستان اول، نقش کودک مرده که در ذهنیت مخاطب به پایان نسل اشاره دارد، به باور شخصیت های داستان مبنی بر عنصر تدوام نسل تغییر شکل می دهد .

در داستان دوم، قاتل بودن مرتضی به مثابۀ پیش انگاشتی که قاتل مجرم و محکوم است، در باور ستوان و مخاطب مبنی بر مظلوم بودن قاتل در شرایطی خاص تغییر ایجاد می کند .

در داستان سوم، دویدن اسب بسته شده به گاری به واسطۀ جابه جایی ضمیرها در متن، این باور را ایجاد می کند که انسان مانند اسب برای گذران زندگی و رسیدن به اهدافش می دود و از او بیگاری کشیده می شود.

در داستان بعد، باورنکردن مرگ طاهر از سوی پدر و ادغام مفهوم مرگ با یافتن پوتین در رودخانه، به بازنگری مقولۀ مرگ و زندگی می انجامد؛ چرا که طاهر در همۀ داستان ها حضور دارد: در برخی زندگی می کند و در برخی می میرد.

گفتمان داستان بعد، به صورت تلفیق جدال رستم و سهراب با جدال نقال و مرتضی (لال) صورت می گیرد، با این تفاوت که داستان نقال و مرتضی برخلاف رستم و سهراب به مرگ هر دو منجر می شود.

در داستان ششم، عروسکی با چشم های دکمه‌ای به مادر فاطی تبدیل می‌شود و پیش انگاشت مرگ به باور بی مرگی تغییر می کند؛ چرا که عروسک در پیش انگاشت مخاطب حیات ندارد و مادر فاطی هم مرده است، اما عروسک احساس دارد و حرف می زند؛ پس مادر فاطی هم نمرده است.

در داستان بعد، نقش تونل به محلی برای شناخت خود و بازیابی خاطر ات تبدیل می شود؛ به همین دلیل دکتر مرادی در تونل خاطرات می میرد تا ذهن خود را بشناسد .

در داستان هشتم، زندگی آدم ها به آلبوم عکس تبدیل می شود و این پیش انگاشت را نشان می دهد که زندگی امروز به خاطره ای برای فردا تبدیل می شود.

در داستان بعد، نعش چتر به نعش طاهر تبدیل می شود و مثل فضای گفتمانی دیگر داستان ها، جای انسان و اشیاء عوض می شود.

در داستان آخر نیز طاهر به گیاه تبدیل می شود و سپس او را قرنطینه می کنند. این رویداد با استفاده از پیش انگاشت مفهوم گیاه ساخته می شود و باور رواج بیماری در داستان شکل می گیرد تا طاهر مانند گیاه به قرنطینه فرستاده و در خود زندانی شود.

با اینکه نویسنده، بازگشت به قبل را راه حلی برای درمان و سربلندی نسل‌های جدید نسخه می‌کند، اما ادبیات شاعرانه و لطیف و نمادین آن، تم اصلی تفکر نویسنده را به حاشیه می‌راند.
برای همراهی در دیوار لطفا درآغاز    وارد شوید
اکیاداً توصیه می‌شود که این کتاب را بخوانید. شاهکاری ماندگار، حاوی داستان‌های کوتاه جدی با طعم شاعرانه. داستانهایی سورئال و پست‌مدرن پر از نماد و نشانه و تمثیل. واقعیت‌هایی به پرواز درآمده در وهم و فراواقعیت. داستانهایی سرشار از استعاره‌هایی سهراب سپهری‌وار، عارفانه و ادیبانه. نثری روان ولی معما‌گونه. به زعم نویسندگان معاصر این کتاب داستانهای کوتاه از زوایایی، در ردیف کارهای صادق هدایت، غلامحسین ساعدی، صمد بهرنگی، صادق چوبک و... می‌باشد.

بنابراین قطعاً این کتاب از آن دسته کتابهایی نیست که بی‌جهت به چاپ بالا رسیده باشد.(در حال حاضر چاپ 26)

خواندن ... دیدن ادامه » همراه با تأمل و تفکر و لذت این کتاب 80 صفحه‌ای که مشتمل بر ده داستان کوتاه است، به دوستداران داستان‌های شعرگونه به سبک سورئال، اکیداً توصیه می‌گردد.

همچنین با توجه به تجربه بدست آمده، بهتر است بعد از خواندن هر داستان، زمانی را به غور و تفکر درباره منظور اصلی نویسنده و زیباییهای تمثیلی آن، اختصاص دهید و البته از خواندن مسلسل‌وار داستانها جداً بپرهیزید. پیشنهاد می‌گردد این کتاب را بعد از یک فاصله زمانی حداقل یک هفته‌ای ، مجدداً با صبر و دقت مضاعف مطالعه نمایید تا از آن لذت بیشتری ببرید.

توجه داشته باشید که این اثر یکی از معدود آثار به زعم متخصصین بزرگ، از ادبیات معاصر بیست سال اخیر می‌باشد که روحی تازه در کالبد ادبیات داستان کوتاه ایرانی دمیده است. حتی یک جایزه ادبی در سال 1374 دریافت کرده است. حرف برای نوشتن درباره این کتاب بسیار زیاد است، که باشد در یادداشتی دیگر.


اما کمی درباره محتوای فکری نویسنده در این کتاب و شخصیت‌ها:

درد نویسنده(بیژن نجدی فقید)، در انقراض افرادی که برای دست‌یافتن جامعه به آرمان‌های والاتر همواره برای سایر افراد جامعه دویده‌اند، به وضوح مشهود است. نویسنده فقید، تلاش و توان و بلند پروازی این انسانهای آرمان‌گرا را به یوزپلنگ اصیل ایرانی در حال انقراض، تشبیه کرده است.

نویسنده مشکل اصلی را دربی‌خیالی و بی‌هویتی نسل جدید که آن نیز ناشی از تقابل زندگی سنتی و مدرن است، می‌داند. نسلی که حاضر نیست تلاشی برای نجات جامعه در حال سقوط پیدا کند و خود را تسلیم مدرنیته و زندگی سرد شهری می‌کند.

برخی شخصیتهای داستانها دارای اسامی تکراری از داستانهای قبلی هستند که دلیل آن را می‌توان، تکرار انسانهای آرمان‌گرا در نسل‌های مختلف دانست.

محتوای داستانها با آنکه دلگیر و شخصیتهای داستان‌ها با آنکه عموماً غمگین هستند و یا در نهایت می‌میرند، اما تلاش این شخصیت ها نشانگر وجود روحیه‌ای سرشار از امید برای تغییر وضع موجود در زندگی خود و دیگران می‌باشد.

بررسی کوتاه و سریع و بسیار خلاصه از هر داستان:

در داستان اول، نقش کودک مرده که در ذهنیت مخاطب به پایان نسل اشاره دارد، به باور شخصیت های داستان مبنی بر عنصر تدوام نسل تغییر شکل می دهد .

در داستان دوم، قاتل بودن مرتضی به مثابۀ پیش انگاشتی که قاتل مجرم و محکوم است، در باور ستوان و مخاطب مبنی بر مظلوم بودن قاتل در شرایطی خاص تغییر ایجاد می کند .

در داستان سوم، دویدن اسب بسته شده به گاری به واسطۀ جابه جایی ضمیرها در متن، این باور را ایجاد می کند که انسان مانند اسب برای گذران زندگی و رسیدن به اهدافش می دود و از او بیگاری کشیده می شود.

در داستان بعد، باورنکردن مرگ طاهر از سوی پدر و ادغام مفهوم مرگ با یافتن پوتین در رودخانه، به بازنگری مقولۀ مرگ و زندگی می انجامد؛ چرا که طاهر در همۀ داستان ها حضور دارد: در برخی زندگی می کند و در برخی می میرد.

گفتمان داستان بعد، به صورت تلفیق جدال رستم و سهراب با جدال نقال و مرتضی (لال) صورت می گیرد، با این تفاوت که داستان نقال و مرتضی برخلاف رستم و سهراب به مرگ هر دو منجر می شود.

در داستان ششم، عروسکی با چشم های دکمه‌ای به مادر فاطی تبدیل می‌شود و پیش انگاشت مرگ به باور بی مرگی تغییر می کند؛ چرا که عروسک در پیش انگاشت مخاطب حیات ندارد و مادر فاطی هم مرده است، اما عروسک احساس دارد و حرف می زند؛ پس مادر فاطی هم نمرده است.

در داستان بعد، نقش تونل به محلی برای شناخت خود و بازیابی خاطر ات تبدیل می شود؛ به همین دلیل دکتر مرادی در تونل خاطرات می میرد تا ذهن خود را بشناسد .

در داستان هشتم، زندگی آدم ها به آلبوم عکس تبدیل می شود و این پیش انگاشت را نشان می دهد که زندگی امروز به خاطره ای برای فردا تبدیل می شود.

در داستان بعد، نعش چتر به نعش طاهر تبدیل می شود و مثل فضای گفتمانی دیگر داستان ها، جای انسان و اشیاء عوض می شود.

در داستان آخر نیز طاهر به گیاه تبدیل می شود و سپس او را قرنطینه می کنند. این رویداد با استفاده از پیش انگاشت مفهوم گیاه ساخته می شود و باور رواج بیماری در داستان شکل می گیرد تا طاهر مانند گیاه به قرنطینه فرستاده و در خود زندانی شود.

با اینکه نویسنده، بازگشت به قبل را راه حلی برای درمان و سربلندی نسل‌های جدید نسخه می‌کند، اما ادبیات شاعرانه و لطیف و نمادین آن، تم اصلی تفکر نویسنده را به حاشیه می‌راند.
نیلوفر ثانی این را خواند
محسن آبیار این را دوست دارد
برای همراهی در دیوار لطفا درآغاز    وارد شوید
کسانی که به چرایی موضوعاتی از قبیل: کوتاه شدن زمان گسست نسلی، تغییرات سریع در جامعه، سیاست، فرهنگ، اقتصاد، ارتباطات، روش زندگی و خانواده و انعطاف‌پذیری عرف و سنت‌ها و یا رویارویی اخلاق زندگی مدرن با سنت، علاقه داشته باشند، قطعاً این کتاب برای ایشان در صدر است و خواننده با خواندن آن به هوش و تسلط نویسنده در موضوعات، هزار آفرین خواهد گفت. در ضمن آلوین تافلر نویسندۀ توانای این کتاب، از حدود 600 کتاب مرجع داده شده در پایان کتابش، استفاده کرده و هیچ جمله‌ای را بدون سند و دلیل ذکر نکرده است.

به علاقه‌مندان این طیف گسترده از موضوعات، با قلم توانا از یک نویسنده مطرح جهانی و ترجمۀ عالی خانم شهیندخت خوارزمی، اکیداً توصیه می‌گردد که این کتاب را با حوصله وتفکر و تدبر مطالعه نمایند و سپس به دیگران نیز معرفی نمایند.

دلیل ... دیدن ادامه » این یادداشت مجدد و جامع‌تر، در تشخیص فوق‌العاده بودن کتاب مذکور از نظر متفکران دلسوز جامعه و فرهیختگان است.
برای همراهی در دیوار لطفا درآغاز    وارد شوید
با توجه به فلسفه کامو، بسیار خوب نوشته شده است. شخص اول رمان، بازی زندگی را بازی نمی‌کند به همین دلیل در این جامعه بیگانه است و دلیل این بازی نکردن هم اینست که از دروغ گفتن ابا دارد. بیگانه رمان جابجا شدن، قطع رابطه و تغییر مکان شخصیتی یک انسان است، که همه اینها از پوچی نشأت می‌گیرند.
بیگانگی راوی، که همان شخص اول رمان است از یک بی تفاوتی اصولی و طبیعی ناشی می‌شود.
شخص اول رمان طوری به نظر می‌آید که انگار زندگی خودش به او ربطی ندارد.
همچنین ... دیدن ادامه » از طرف دیگر تعجب می‌کند که در جریان محاکمه، انسانهای دیگر کارهای مربوط به او را از خارج انجام می‌دهند و همیشه تسلیم چیزی می شد که رخ می‌داد.
در واقع رمان کامو در قالب "وجود" که بحثی متافیزیکی است، شکل می‌گیرد که آن هم با روش منطقی رمان کلاسیک تطابق ندارد و سبکی نو را پدیدار می‌گرداند.
ترجمه خانم لیلی گلستان از نشر مرکز را بسیار پسندیدم و به دیگران نیز یشنهاد می‌کنم. خواندن این رمان صد صفحه‌ای را قطعا به علاقمندان رمان فلسفی- روانشناسی توصیه می‌کنم.
حمید رضایی این را خواند
سعیده شفیعی و روژیتا احمدی این را دوست دارند
البته من این کتاب را با ترجمه ی "خشایار دیهیمی" در "نشر ماهی" خواندم که آن هم عالی بود. نگاه فلسفی مترجم برای ترجمه ی چنین آثاری بسیار کمک کننده است.
۱۶ خرداد
مزیت ترجمه خانم لیلی گلستان در اینست که ایشان علاوه بر زندگینامه کامو، حدود 12 مقاله ترجمه شده درباره رمان بیگانه و کامو و برخی نفدها و تفسیرهای خارجی معتبر متعلق به بزرگانی چون سارتر و رولان بارت و دیگر نشریات ادبی را به ابتدای کتاب اضافه کرده اند(چیزی ... دیدن ادامه » حدود 50 صفحه) که خواندن این مقالات بعد از خواندن رمان بیگانه واقعاً مفید می‌باشد.
۱۷ خرداد
برای همراهی در دیوار لطفا درآغاز    وارد شوید
انتظار فوق العاده ای از این کتاب با 63 بار چاپ در طی 17 سال می‌رفت.
داستان و موضوع خوبش، نسبتاً جذاب، فلسفی و متفکرانه شروع می‌شود. اما ناگهان جذابیت و گیرایی داستان فرو می ریزد و فلسفه و تفکر منطقی از متن رخت برمی‌بندد و دیگر با داستانی که خواننده را به تفکر وا دارد، روبرو نیستیم(حداکثر با شروع بخش 13). البته با کمی دقت موشکافانه در برخی جملات کلیدی و کددار نویسنده، می‌توان این سیر نزولی و غیرفلسفی شدن را در همان صفحات آغازین کتاب نیز پیش‌بینی کرد.

تنها ... دیدن ادامه » نکته مثبت کتاب را در برخی جملات آن که در قالب اندیشمندانه‌ای بیان شده می‌توان دید. هر چه جلوتر می‌رویم این جملات و سوالات چالش‌برانگیز هم، در سایه برخی جملات دیگر(از بخش حداقل 13 به بعد) خود را کمتر نمایان می کنند.

محتوای داستان کتاب درباره تحصیلکردگانی است که به معنای زندگی و هستی و بودن، نبودن و مرگ و خدا ....می‌اندیشند و در هزارتویی پیچ در پیچ و فلسفی و ... گرفتار می‌شوند.

هسته مرکزی کتاب بر مبنای معنای زندگی و وجود یا عدم وجود خدا و قضیه شر در جهان و انسانها برای شخصیت اول داستان است که شک و چرخش عقیدتی در اینگونه اعتقاداتش به دلیل تحصیل و مطالعه و تفکر همراه با وضعیت نابسامان اجتماعی، موجب پیش آمدن بی تفاوتی در زندگی معمولی و پدید آمدن حس پریشانی در زندگی او می گردد.

شخصیتها پرداخت کمی دارند و بدون پیشینه و حال مشخص می‌باشند. این تک داستان دارای 20 بخش کوتاه چند صفحه‌ای است که عدم انسجام برخی بخشها و وجود برخی شخصیتهای و گفتگوهای غیر ضروری در آن آشکار است. با این اوصاف، تا حداکثر پایان بخش 13 به طور نسبی می‌توان مثلاً مشتاقانه آن را خواند چون تصور خواننده بر این می‌شود که عاقبت یک نویسنده ایرانی پیدا شده که پای در وادی این تفکرات گذاشته، ولی باقیمانده کتاب نشان می‌دهد که خط فکری مشخصی را نویسنده قرار است به خواننده القاء کند. القای یک تفکر خاص به خواننده و مشابهت آن با سریالهای تلویزیونی، از مشخصات بارز این کتاب است که به هیچ وجه قابل چشم‌پوشی نیست.

از بخش 14 یعنی صفحه حدود 60، نه فقط پایان آن کاملا قابل حدس زدن می شود(کل کتاب 112 صفحه است.) بلکه روند ادامه جزئیات داستان نیز قابل پیش‌بینی می شود و خواننده حس می کند که دیگر نیازی به ادامه خواندن و اتمام کتاب نیست. حتی می توان درک کرد که از بخش 14 به بعد قرار نیست بیان تفکرات و رخ دادن اتفاقات در داستان، از چارچوب معینی خارج شود و همه چیز قابل پیش‌بینی می‌گردد.

در مجموع غیر از برخی جملاتش، چیزی نداشت که بخواهد تا کنون 63 بار چاپ شود. احتمالا این تعداد چاپ به دلیل شروع خوب و نسبتا جذاب، همرا با ورود به موضوعاتی تقریباً جدید و تابو در ادبیات بیست سال اخیر داخلی بوده است.

با توصیه به تحمل‌پذیری این نقد به طرفداران کتاب و نویسنده محترم، آخرین حرف این است که:

وقتی این کتاب را خواندید و تعداد چاپ آن را دیدید (که برای این جامعه کتاب نخوان واقعاً قابل توجه است ) بیشتر درک می شود که چقدر اوضاع نابسامان است که چنین کتابی میشود فوق العاده و از کتابهای دیگر همین نویسنده به عنوان شاهکار یاد می‌شود.
هزینه و وقتتان را بیشتر از این برای آثار این نویسنده هدر ندهید.
روژیتا احمدی و مژگان خراسانیان این را دوست دارند
برای همراهی در دیوار لطفا درآغاز    وارد شوید
رمان بسیار پرکشش، هیجانی، جذاب، پرمحتوی و معناداری بود. ترجمه خانم سپیده حبیب عالی بود. اکیدا توصیه می شود که دوستداران روانشناسی و فلسفه آن را مطالعه فرمایند. مطمئن باشید که این کتاب ارزش تهیه کردن دارد. در ضمن پیشنهاد می شود فاصله زمانی بین خواندنها زیاد نباشد تا به هم پیوستگی داستان و ریز موضوعات فلسفی در ذهن بماند و کتاب را در حداکثر دو تا سه روز تمام نمایید. در این کتاب عمده تفکرات نیچه و برویر و فروید به زبان ساده و موجز همراه با هیجان بیان می گردد و خواننده با روشهایی از روانکاوی بالینی آشنا می شود. جالب اینجا است که تفکرات نیچه را با این کتاب عمیق تر می توان درک کرد تا کتابهای خود نیچه. البته اگر آشنایی نسبی ای با فروید و نیچه وجود داشته باشد صد البته که جذاب تر می شود. برای آشنایی با فروید کتاب زیاد است مثلا فروید، یونگ و دین نوشته میکل پالمر مترجمان: محمد دهگانپور و دکتر غلامرضا محمودی. انتشارات رشد 1388 در 312 صفحه.
البته فیلم صد دقیقه ای A Dangerous Method ساخته شده در سال 2011 برای معرفی نسبی پروفسور فروید و تفکراتش و همچنین دکتر کارل گوستاو یونگ فیلم بسیار خوبی است. توصیه می شود که این فیلم را دوستداران روانشناسی ببینند. در این فیلم رابطه پروفسور فروید و دکتر کارل گوستاو یونگ همراه با برخی تفکرات و اختلافات و تیزهوشی هایشان به نمایش گذارده می شود.

برای ... دیدن ادامه » آشنایی بیشتر با نیچه کتاب تاریخ فلسفه برتراند راسل یا تاریخ فلسفه ویل دورانت عالی است.

کتب کارل گوستاو یونگ هم برای رویا بسیار مناسب هستند البته کمی این کتب جدی تر هستند و از حوزه رمان خارج هستند ولی بسیار راهگشا می باشند.
زهرا.تهران آماده.تهران و سعیده شفیعی این را خواندند
مریم جمالی این را دوست دارد
برای همراهی در دیوار لطفا درآغاز    وارد شوید
در یک کلام، فقط می گویم محشر و فوق العاده بود. از میلان کوندرا همین توقع هم می رود. ترجمه آقای حسین کاظمی یزدی نیز بسیار خوب است.
علیرضا اعرابی ، سبحان زربافتی و یوسف نیک نژاد این را خواندند
روژیتا احمدی این را دوست دارد
برای همراهی در دیوار لطفا درآغاز    وارد شوید
حسن بن موسی نوبختی در قرن سوم هجری قمری می زیسته و متکلمی فیلسوف و امامیه مذهب و نیکو اعتقاد بود که مورد اعتماد طایفه شیعه امامیه و علمای رجال شیعه از جمله شیخ طوسی، ابن داود، علامه حلی و ... بوده است و با دانشمندان و فلاسفه بزرگ عصر خود همچون ابوعثمان دمشقی و ثابت بن قره و ... نشست و برخاست و مباحثه داشته است. نوبختی در این کتاب بدون هیچ اظهارنظری مانند یک عالم کلامی، آراء و اختلافات فرقه های شیعه را با ذکر علل تفرقه و تاریخ و زمان پیرامون آنان، نقل کرده است.

این کتاب ترجمه بسیار خوبی از مرحوم محمد جواد مشکور است و همگان را با این تاریخ پیچیده، آشنا می کند و خواندن آن را به شما توصیه می نمایم.

البته ... دیدن ادامه » در کنار آن کتاب بیان الادیان نوشته ابوالمعالی محمد الحسینی العلوی در سال 485 هجری قمری با تصحیح عباس اقبال آشتیانی و دیگران از انتشارات روزنه در سال 1376 شمسی که بسیار کاملتر و مختصرتر به این اقوال پرداخته و مکملی برای فرق الشیعه نوبختی است را نیز توصیه به مطالعه می نمایم و حتی پیشنهاد می کنم که ابتدا بیان الادیان و سپس فرق الشیعه مطالعه گردد.
مریم جمالی این را دوست دارد
برای همراهی در دیوار لطفا درآغاز    وارد شوید
با توجه به اینکه بنده ترجمه خانم لیلی گلستان از نشر مرکز را خوانده‌ام، خواندن این رمان صد صفحه‌ای را قطعا به علاقمندان رمان فلسفی- روانشناسی توصیه می‌کنم.

بیگانه رمان جابجا شدن، قطع رابطه و تغییر مکان شخصیتی یک انسان است که همه اینها از پوچی نشأت می‌گیرند.
بیگانگی ... دیدن ادامه » راوی که همان شخص اول رمان است ازیک بی تفاوتی اصولی و طبیعی ناشی می‌شود.
شخص اول رمان طوری به نظر می‌آید که انگار زندگی خودش به او ربطی ندارد.
شخص اول رمان بازی زندگی را بازی نمی‌کند به همین دلیل در این جامعه بیگانه است و دلیل این بازی نکردن هم اینست که از دروغ گفتن ابا دارد.
همچنین از طرف دیگر تعجب می‌کند که در جریان محاکمه، انسانهای دیگر کارهای مربوط به او را از خارج انجام می‌دهند و همیشه تسلیم چیزی می شد که رخ می‌داد.
در واقع رمان کامو در قالب وجود که بحثی متافیزیکی است، شکل می‌گیرد که آن هم با روش منطقی رمان کلاسیک تطابق ندارد و سبکی نو را پدیدار می‌گرداند.
روژیتا احمدی این را خواند
برای همراهی در دیوار لطفا درآغاز    وارد شوید
انسانی که عاقبت در میان کاغذها و کتابها، بستر جمع و جوری برای خود ترتیب می دهد زیرا هنوز ته مانده ای از غرور برایش باقی مانده است و به گذشته باشکوه فرهنگی جامعه اش با افتخار نگاه می کند و آن را با پوچی و بی هویتی نسل حاضر که زاییده یک روند هدفدار بلند مدت تعریف شده است، مقایسه می‌کند و راه خویش را برمی گزیند و تن به تهی شدن و تهی کردن ... دیدن ادامه » خود و دیگران نمی دهد.
خواننده محترم، توصیه می کنم که مقدمات کتاب را در آغاز مطالعه نفرمایید و از ابتدای داستان شروع کنید چون مترجم عالیقدر مقدمات غیرضروری ای ذکر کرده که شاید موجب خستگی شود در صورتی که داستان اصلی بسیار جذاب است.

ضمنا ترجمه آقای پرویز دوائی بسیار عالی است.
برای همراهی در دیوار لطفا درآغاز    وارد شوید
از محتوای بسیار وزین و ترجمۀ عالی این کتاب هر چه بگویم، کم گفته ام. به همگان توصیه خواندن این کتاب فوق العاده را دارم.

برای همراهی در دیوار لطفا درآغاز    وارد شوید
این کتاب را با ترجمه خانم شهرزاد ضیایی از نشر شمشاد 1395 مشهد خواندم. چاپ کتاب، صفحه بندی بسیار باسلیقه و ترجمه آن رسا و شیوا است.
این کتاب معنایی برای زندگی را جستجو می‌کند و در این راه کم و بیش موفق است.
شهرت این کتاب را شنیده بودم ولی فکر نمی‌کردم تا این حد جذاب و الهام‌بخش باشد.
بخشهایی ... دیدن ادامه » از متن:
اگر احساساتت را سرکوب کنی هیچ وقت نمی توانی از آنها جدا شوی چون سرگرم ترسیدن از آنها هستی.
در اقتصاد ما همه نگران از دست دادن شغلشان هستند پس تنها به فکر خودت خواهی بود و پول برایت خدا می‌شود، این است بخشی از فرهنگ ما.

خواندن این کتاب را به همگان به طور جدی توصیه می کنم.
یوسف نیک نژاد این را خواند
رضا صادقی و روژیتا احمدی این را دوست دارند
برای همراهی در دیوار لطفا درآغاز    وارد شوید
بعد از مطالعه این کتاب، آن را صرفا برای سنین حدود 13، 14 سال تا حداکثر 20 یا 22 سال مناسب تشخیص دادم.
موضوع آن معرفی شکل گیری کتاب نگاری بشر و صنعت چاپ همراه با پیشرفت آن، کتاب‌نویسی و کتابخانه‌داری و عاشقان کتاب در طول پانصد سال اخیر و کتب قدیمی است که در قالب یک داستان نسبتا اسرارآمیز نوشته شده است.
نویسنده به طور مداوم و بویژه در اواخر داستان همه انسانها را به خواندن هر نوع کتابی دعوت می کند و مزایای کتابخوانی را در ضمن داستانش بیان میدارد که برای نسل جوان ما نیز این یادآوری و تلنگر نیز بسیار مناسب است.
ترجمه ... دیدن ادامه » این کتاب را که بنده خواندم ، نسبتا روان انجام شده است

نسبت به کتاب دنیای سوفی که معروفترین و جذاب ترین و پرمغزترین نوشته یوستین گاردر است و من آن را نیز خوانده ام، این کتاب (کتابخانه سحرآمیز بی بی بوکن) یسیار مقدماتی و ساده فقط برای تشویق نسل خیلی جوان به کتابخوانی و بکارگیری قوه تخیل شان نوشته شده است.
ریتم داستان برای سنین 13 تا حداکثر 22 سال احتمالا مناسب است ولی برای سنین بیشتر آن را چندان توصیه نمی کنم.
برای همراهی در دیوار لطفا درآغاز    وارد شوید