:  ثالث
:  ۷۷۲
دیوار این ناشر | کل دیوار
دیوار شهر کتاب، دیواری‌است برای گفت‌وگوی علاقمندان به کتاب و کتابخوانی و نوشتن درباره علاقه‌مندی های مشترک
برای نوشتن و فعالیت در دیوار شهر کتاب به سیستم وارد شوید
سال گذشته با خواندن کتاب انسان در جستجوی معنا نوشته ویکتور فرانکل و شرح چگونگی رهایی نویسنده از اردوگاه آشویتس در جنگ جهانی دوم کتاب را افسانه ای تاریخی در جهت ضدیت با آلمان نازی پنداشتم.
اما وقتی در یک ماه گذشته کتاب در ماگادان کسی پیر نمیشود را بر اساس خاطرات دکتر عطاصفوی از بازماندگان اردوگاه مرگ استالین خواندم.
از شباهت سرگذشت ... دیدن ادامه » دکتر فرانکل و دکتر صفوی حیرت زده شدم
شرح حال مقاومت انسان در شرایط غیر انسانی و جدالش با مرگ و زندگی.
علیرضا اعرابی و پریسا پسندیده این را خواندند
سینا مقصودی و ناصر یُلمه این را دوست دارند
برای همراهی در دیوار لطفا درآغاز    وارد شوید
من ترجمه آرش حجازی این کتابو خوندم بهترین کتابی بود که تا حالا خوندم فوقالعاده
برای همراهی در دیوار لطفا درآغاز    وارد شوید
فارغ از بحث صحت اطلاعات و کتمان خیلی از واقعیتها از طرف شعبان جعفری، نکته های جالبی توی این کتاب هست که برای علاقمندان به تاریخ معاصر بسیار جذابه.
روژیتا احمدی این را خواند
برای همراهی در دیوار لطفا درآغاز    وارد شوید
آیت الله بروجردی خیلی آدم روشنفکری بود و مغزش خوب کار میکرد، خانوم. یه دفعه‌ام یه عده میرن پیش آقا، میگن: «آقا، دو تا عرق فروشی اینجا تو قم باز شده، اجازه بدین ما اینا رو آتیش بزنیم»
میگه: «چرا میخواین اینکارو بکنین و مال مردمو حروم کنین. شما نخرین بخورین خودشون میبندن!»
روژیتا احمدی این را دوست دارد
برای همراهی در دیوار لطفا درآغاز    وارد شوید
البتهکره شمالی نماد کمونیسم نیست. یک حکومت سلطنتی با تئوری چپ.
چرا چین را به عنوان نماد کمونیسم نمی گین؟
روژیتا احمدی این را خواند
عادل خالدی کلهر این را دوست دارد
برای همراهی در دیوار لطفا درآغاز    وارد شوید
در یک صبح زیبای ماه آوریل در یکی از خیابان های فرعی محله ی معروف هارویوکویِ توکیو دختر صددرصد دلخواهم را دیدم. راستش را بخواهید آن قدرها هم زیبا نیست. آدم خیلی مهمی هم نیست. لباس پوشیدنش هم چیز خاصی ندارد. اما هنوز هم از پنجاه قدمی می توانم بفهمم او دختر صددرصد دلخواه من است.

"انجیل های من" داستان پیامبری و رستاخیز عیسی است، و شروع دین مسیحیت. داستان در دو فصل تنظیم شده؛ فصل اول با نام "شب باغ زیتون" که به پیامبری ی عیسی می پردازد و فصل دوم به نام "انجیل به روایت پیلاطس" که درباره ی رستاخیز این پیامبر است.
شک و ایمان، مسئولیت و لاقیدی، اساس مفهوم این رمان است. چه در فصل اول که عیسی نمی تواند بپذیرد که ناجی و برگزیده ی خداست و به پیامبری ی خود شک می کند. و چه فصل دوم که پیلاطس، سردار رومی به رستاخیز او شک می کند و زنده شدن دوباره ی او را باور نمی کند. و به آخر هم نه عیسی کاملا با اعتقاد و نه پیلاطس به تمامی معتقد است. هر دو شک هایی دارند. عیسی، مسیح بودن خود را باور ندارد و به کسانی که به او می گویند تو مسیح هستی، جواب می دهد که من این را نگفتم، تو بودی که این را گفتی. و در نامه های پیلاطس به برادرش نیز غوطه خوردن او را بین شک و ایمان می بینیم.
اما ... دیدن ادامه » چه به پیامبری و رستاخیز عیسی ایمان داشته باشیم و چه نداشته باشیم یک چیز مسلم است آن این که هم عیسی و هم پیلاطس انسان های لاقیدی نیستند و هر دو به دنبال حقیقت می گردند. و اشمیت به چه زیبایی این نکته را در داستان بیان می کند. هنگامی که پیلاطس از شک داشتن می نالد و از این که دیگر رومی ای که می داند، نیست غمگین است، کلودیا همسرش به او می گوید: " – پیلاطس، شک کردن و اعتقاد داشتن، هردو یکی است. فقط بی قید بودن کفر است."
در مقابل شک عیسی و پیلاطس اما افراد با اعتقادی نیز حضور دارند. یهودا و کلودیا. یهودا حتی ذره ای هم به بازگشت دوباره ی عیسی شک نمی کند و به خود او هم می گوید که اطمینان داشته باشد که پس از سه روز از مردنش، زنده خواهد شد. و کلودیا همسر پیلاطس هم در مقابل شک این سردار رومی نمادی از ایمان کامل است.
رمان "انجیل های من" گر چه داستانی با درونمایه ی مذهبی ست، اما خواندن آن برای کسانی که اعتقادات مذهبی ندارند هم جذاب است. دیدن شک عیسی و ایمان یهودا (کسی که محل اختفای عیسی را به رومیان لو می دهد). خواندن تئوری های منطقی ی پیلاطس در رد رستاخیز عیسی، که به درستی پرداخت شده اند
علیرضا اعرابی این را دوست دارد
برای همراهی در دیوار لطفا درآغاز    وارد شوید
رمان «رود راوی» را می‌توان نمونه ای موفق از روایت دربارهٔ طرح‌های درمانی، انتقادی و داستانی دانست که نویسنده تمایل داشته تا دوای دردِ جامعهٔ خود را در قامت داستانی مفصل تر روایت کند. کلید موفقیت و بکر بودن این داستان نیز، دانش، آگاهی و قلمِ پختهٔ نویسنده دانست. به عبارت دیگر گویا این داستان، نسخهٔ درمانی جامعهٔ بیمار ماست که توسط ... دیدن ادامه » نویسنده نوشته شده تا برای ما (خواننده)، دارویی باشد برای درمان بیماریِ جامعهٔ مدرن ما.
«خودش هم نمی‌داند کی این اتفاق افتاده است. فقط یکهو به خودش آمده دیده است حامله است. و این که اول بار هم نبوده که این اتفاق افتاده. ولی هر بار به راحتی سقطش می‌کرده و همین حالا هم فکر می‌کند یک فوج بچه‌های سقط شده دارد. ولی این بار نمی‌تواند. از دستش بر نمی‌آید، حس می‌کند که این بچه زاد و رودش است» (صقحه 127 کتاب).
برای همراهی در دیوار لطفا درآغاز    وارد شوید

...و حال آنکه درد ماهیتی تجریدی دارد که تنها رد عبورش را در اجساد می گذارد. در واقع آدمی مثل من به دنبال کشف ماهیت درد در کلاف سردرگمی از بو و رنگ و غرابت تن آدمی گم می شد.و رد درد در جا به جای نسوج جسد مانده بود ولکن عین درد هیچ جا نبود.برای همین چیزها بود که می باید رد درد را در جایی دیگر می زدم.تا در مکانی دیگر به غیر از تن آدمی به ملاقاتش ... دیدن ادامه » می رفتم.مثلا در مکانی به عین کلام.درد که تنها در نسوج تن آدمی پرسه نمی زند.گاهی هم ساکن اشیا می گردد.حتی ممکن است در قاب عکسی منزل کند یا حتی در الفاظ یک صدا.باید کلمه بهترین مکان برای سکونت درد باشد که آدمی رنجش رادر کلمه مستحیل می کند و بر صفحات کاغذ می نویسد تا درد را دور از خود محبوس کلمات کند...
برای همراهی در دیوار لطفا درآغاز    وارد شوید
کتاب خیلی گریه داری بود. سرنوشت مریم فوق العاده غمگین بود. در کل من دوس داشتم این کتابو. ولی به پای بادبادکباز نمی رسید.
دقیقا...منم موافقم بادبادک باز ی چیز دیگه بود
۲۲ فروردين
برای همراهی در دیوار لطفا درآغاز    وارد شوید
لطفا توضیح
برای همراهی در دیوار لطفا درآغاز    وارد شوید
سلام
نثر روان هست یا همان متن اصلی؟
برای همراهی در دیوار لطفا درآغاز    وارد شوید
فوق العاده عالی و آگاهی بخش
برای همراهی در دیوار لطفا درآغاز    وارد شوید
شاید دموکراسی بهترین شیوه حکومت باشد، اما الزاما همیشه به بهترین نتایج ختم نمی‌شود. دموکراسی به همه این فرصت برابر را می‌دهد که با اتکا به رأی مردم سهمی در قدرت داشته باشند و چه بسا فردی با جهت دادن به افکار عمومی و جلب نظر آنها روی کار بیاید که یا اعتقاد چندانی به دموکراسی نداشته باشد و یا اینکه رفته‌رفته با از بین بردن نهادهای دموکراتیک قدرت را در دستان خود متمرکز کند.

چنین اتفاق‌هایی همیشه می‌توانند به وقوع بپیوندند؛ به خصوص وقتی تنگناهای سیاسی و کمبودهای اقتصادی محسوس باشند. این شرایط زمینه‌ساز شکل‌گیری خواست توده مردم و استقبال آنها از تغییر است، تغییری که آن را به دست با کفایت مردی ممکن می‌دانند که اراده‌ای خلل‌ناپذیر داشته باشد. در چنین شرایطی است که موج سواری و جهت دادن اندیشه مردم می‌تواند بستر را برای حضور این منجی مهیا سازد، فردی با قابلیت‌های کاریزماتیک و چه بسا برخوردار از شعارها و ایده‌آل‌های بزرگ پوپولیستی که مطابق میل مردم سخن می‌گوید.

یکی ... دیدن ادامه » از جالب ترین نمونه‌های آن روی کار آمدن آدولف هیتلر بود، سیاست‌مداری که ذره‌ای به دموکراسی باور نداشت اما از دل سازوکاری کاملا دموکراتیک به قدرت رسید و بعد از کسب قدرت، همه توان خود را صرف برچیدن بساط دموکراسی کرد؛ تا مانعی بر سر راه تحقق افکار دیوانه‌وارش نداشته باشد. جالب این که با وجود داشتن دیدگاه‌های فاشیستی در میان توده مردم بسیار محبوب و پرطرفدار بود و چه بسا اگر با زیاده‌خواهی جنگ را آنقدر ادامه نمی‌داد تا شکست بخورد، به این محبوبیت خللی وارد نمی‌شد.

این ماجرا در روزگاری اتفاق افتاد که در تاریخ آلمان به جمهوری وایمار معروف است، دوره‌ای کوتاه که پس از فروپاشی نظام سلطنتی آلمان شکل گرفت و خبر از فرارسیدن دورانی تازه از حکومت دارای پارلمانی دموکراتیک می‌داد که متاسفانه در دل آن شخصیتی مثل هیتلر امکان پرورش و رشد پیدا کرد. مردی که اهل سیاست او را جدی نمی‌گرفتند و اعتماد به نفسش را مضحک شمرده و خودش را تحقیر می‌کردند.

سرگذشت سیاسی جمهوری وایمار و ظهور و قدرت گرفتن آدولف هیتلر که با سقوط جمهوری وایمار همراه می‌شود دستمایه اصلی کتاب«دموکراسی بدون دموکرات‌ها؟» نوشته هندریک تس تاریخ‌نگار و استاد رشته تاریخ اروپا را تشکیل می‌دهد که اخیرا با ترجمه خوب مهدی تدینی به همت نشر ثالث منتشر شد. این کتاب برشی از تاریخ آلمان در قرن بیستم است. دوره‌‌ی چهارده ساله‌اش از ۱۹۱۹ تا ۱۹۳۳ یعنی حدفاصل زمانی میان امپراتوری ویلهلمی و جنگ اول جهانی تا ناسیونال‌سوسیالیسم هیتلر، این برش سالهایی را شامل می‌شود که از آن به عنوان جمهوری وایمار نام می‌برند. دوره‌ای بسیار مهم در تاریخ آلمان که به دلیل شرایط خاصی که داشت. زمینه ساز ظهور و رشد آدلف هیتلر شد.

در سال ١٩٣٣ آدولف هیتلر از طبقه فرودست، بدون جایگاهی نظامی یا دولتی، با اتکا به حزبش به‌عنوان صدراعظم آلمان انتخاب شد. پیش از این، تنها اقدام جدی‌اش کودتایی بود که در سال ١٩٢٣ در ایالت بایرن انجام داده و شکست خورده بود. اما پشتوانه اصلی هیتلر حزبی بود که رفته‌رفته به حکومتی درون حکومت بدل شد و به او جایگاهی سیاسی بخشید. بعد از آن چهره آلمان چنان تغییر کرد که از جمهوری وایمار نشانی نماند. هرقدر هم که باورها پیرامون هیتلر و چگونگی به‌قدرت‌رسیدنش با یکدیگر متفاوت و حتی متضاد باشد، در یک نکته تردیدی نیست: هیتلر با فعالیت حزبی، با روش‌های مشروع و از مسیری دموکراتیک به قدرت رسید.

حکومت دموکراتیک جمهوری وایمار در عمر نسبتا کوتاه خود روزهای پرفرازونشیبی را سپری کرد، جالب اینکه وقتی جمهوری در ثبات بود و تنگناهای اقتصادی کمتر بود، حزب هیتلر در انزوا و ناکامی بسر می‌برد و به محض تضعیف آن هیتلر و حزبش در مسیر قدرت گرفتن قرار گرفتند. با این وصف می‌توان میان تضعیف جمهوری وایمار و تقویت حزب ناسیونال-سوسیالیست ارتباطی مستقیم مشاهده کرد به این ترتیب به‌قدرت‌رسیدن هیتلر و حزبش به معنای مرگ دموکراسی وایمار بود.

این جهش خیره‌کننده در این کتاب به دقت مورد بررسی قرار گرفته است. آنها اولین‌بار در سال ١٩٢٨ در انتخابات شکست سختی خوردند. اگرچه در دو انتخابات بعدی آرای خود را از حدود 2 درصد به نزدیک 40 درصد رساندند، هیچ‌گاه حد نصاب آرا برای تشکیل دولت مستقل را به دست نیاوردند. اما وقتی جمهوری به تنگناهای سیاسی و اقتصادی افتاد حزب مجال رشد و شکوفایی ‌یافت.

هندریک تس، در کتاب «دموکراسی بدون دموکرات‌ها؟» تصویری کلی و بی‌طرفانه از جمهوری وایمار ترسیم می‌کند، البته او تصمیم نداشته با پرداختن به جزئیات رخدادهای تاریخی به روایت وقایعی بپردازد که پیشتر در بسیاری آثار نوشته شده درباره تاریخ معاصر آلمان گفته شده است. بنابراین با صرف نظر از چنین رویکردی، مجال تمرکز روی تاریخ سیاسی جمهوری وایمار را داشته است. البته این تمرکز بیشتر معطوف به سیاست داخلی جمهوری وایمار است، اثر حاضر ششمین جلد از مجموعه ١٦جلدی «تاریخ آلمان در قرن بیستم» است که در هر جلد به دوره خاص از تاریخ قرن اخیر آلمان می‌پردازد و ارتباط محتوایی مستقیمی با یکدیگر ندارند و می‌توان هر مجلد را به‌طور مجزا مطالعه کرد. سایر مجلدهای این مجموعه بناست در آینده نه چندان دور از سوی نشر ثالث منتشر شود.

کتاب حاضر در نه بخش نوشته شده است اما نویسنده در مجموع دوره کوتاه جمهوری وایمار را طی سه مرحله از منظر سیاست داخلی مورد بحث قرار می‌دهد. نخست پیدایش و اوج‌گیری آن در بین سالهای 1918 تا 1923 ، دوم ثبات ظاهری بین سالهای 1923 و نهایتا بحران فرو پاشی از 1930 تا 1933.

نویسنده کتاب روایتی تحلیلی از چگونگی شکل‌گیری جمهوری وایمار ارائه می‌کند و همچنین نشان می‌دهد که چرا بسیاری از نیروها و جریان‌های سیاسی در آلمان به‌هیچ‌روی سر آشتی با این جمهوری نداشتند؟ دلیل فروپاشی جمهوری وایمار چه بود؟ چطور از دل این جمهوری چنین پدیده‌ای بیرون آمد که کل اروپا را ویران کرد؟ آیا می‌توان نتیجه گرفت روایت شکست جمهوری وایمار همزمان با روایت پیروزی فاشیسم آلمان است؟ بنابراین نویسنده به پرسش‌هایی از این دست که در واقع از اهمیت مطالعه تاریخ سیاسی چهارده ساله جمهوری وایمار حکایت دارد پاسخ می‌گوید.

سرانجام هندریک تس در پاسخ به این سوال کلیدی که در انتهای کتاب مورد اشاره قرار می‌گیرد: چرا نخستین دموکراسی آلمان به شکست انجامید؟ چنین می‌نویسد: اساس شکست جمهوری وایمار از همان آغاز در این نهفته بود که اکثریت بزرگی از مردم آلمان- ورای همه لایه‌بندی‌های اجتماعی- از آگاهی لازم پیرامون قواعد و فرایندهای نظام پارلمانی برخوردار نبودند.

http://alef.ir/book
برای همراهی در دیوار لطفا درآغاز    وارد شوید
لطفا کمی معرفی
مثل همه کار های اریک امانویل اشمیت بسیار لطیف و دلچسب و عارفانه
۱۸ دى
امیدوارم از خوندنش لذت ببرین
۱۹ دى
برای همراهی در دیوار لطفا درآغاز    وارد شوید
محرمیت : شاید این مسئله اهمیت زیادی برای آدم داشته باشد یا کاملا بی اهمیت باشد میشود گفت هم نوع ِدرمانی (خود درمانی ) دارد و هم نوع ِسرگرمی...
محرمیتی داریم که از اول تا آخر ِآن بهبود خویشتن است و محرمیتی داریم که فقط وقت کشی ست . محرمیتی که اوایل درمانی است آخر سر به چیزی از سر بی کاری تبدیل میشود و برعکس . زندگی ما انسانها؛چطور بگویم اساسا با زندگی زناشویی نهنگ ها فرق دارد
مانهنگ نیستیم و این مسئله با درنظر گرفتن زندگی زنانوشویی موضوع فوق العاده ای را تشکیل میدهد .

شکارگوسفندوحشی
هاروکی ... دیدن ادامه » موراکامی
محمودمردادی (مترجم)
مجتبی علی پور این را خواند
برای همراهی در دیوار لطفا درآغاز    وارد شوید
گفتم : تاحالا شده احساس کنین رو به سمتی می کنین و کسی که مقابل شماست روش رو به سمت دیگه میکنه و نمیتونین ببینین که اون شخص چه شکلیه .تنها چیزی که میبینین قسمتی از پشت یه کت سفیده که ناپدید میشه . اما سفیدی پشت کتش به صورتی محو ناشدنی توی هشیاری شما حک میشه "

شکارگوسفندوحشی
هاروکی ... دیدن ادامه » موراکامی
محمودمردادی (مترجم)
برای همراهی در دیوار لطفا درآغاز    وارد شوید
درود بر استاد بزرگ ما - افتخار ایران و ایرانی

بهرام خان بیضایی
برای همراهی در دیوار لطفا درآغاز    وارد شوید

من مثل تو نیستم. اصلا اراده ندارم. می‌خوام اونو فراموش کنم، اما تنها کاری که می‌تونم بکنم اینه که درباره‌اش فکر کنم!
مینا مهرآفرین و فرشته حسین پور این را دوست دارند
برای همراهی در دیوار لطفا درآغاز    وارد شوید
سینما مثل هر مدیوم فرهنگی و هنری از تحولات سیاسی و اجتماعی روزگار خود تاثیر می گیرد و آن را در دل محصولات خود منعکس می کند. با توجه به اینکه دایره مخاطبان آن وسیع است، به مراتب تاثیر گذاری آن از وسعت بیشتری در قیاس با دیگر مدیوم ها برخوردار است. چون هر فیلم از جامعه و روزگار خود وام می گیرد، پس برای پرداختن به یک مقطع زمانی و تجزیه و تحلیل رخدادها و تحولات فرهنگی ، اجتماعی و سیاسی آن نیز می توان از سینما مدد گرفت. برای انجام این قبیل تحلیل ها روش های مختلفی وجود دارد، که یکی از بهترین های آن رفتن به سراغ فیلمسازانی است که چهره مهم و تاثیر گذار دوره خود بوده اند و آثارشان روح آن زمان محسوب می شده است.

برای نمونه در سینمای ایران از اوایل دهه شصت تا اواسط دهه هفتاد، آثار محسن مخملباف دارای چنین ویژگی هایی بودند، سینمای ابراهیم حاتمی کیا نیز از اواخر دهه شصت تا اوایل دهه هشتاد اینگونه بود و... اما اگر از میانه دهه هشتاد بدین سو نظر داشته باشیم، بی گمان بهترین گزینه کسی نیست جز اصغر فرهادی. این ویژگی به خاطر آن نیست که فرهادی تنها فیلمساز ایرانی برنده جایزه اسکار ، برنده نخل طلای کن، جهانی ترین چهره سینمای ایران و صاحب دیگر شایستگی هایی است که او را از دیگر فیلمسازان متمایز می کند. بلکه از آن روست که اصغر فرهادی در آثار خود، زندگی و زمانه آدمهایی برآمده از دل جامعه دهه اخیر ایران را بازتاب می دهد، با همان پیچیدگی‌هایی که دارند و البته این مهم را به هنرمندانه ترین وجه انجام می دهد. پس بی دلیل نیست که روز به روز توجه به آثار او فزونی یافته و کتابهای بیشتری نیز منتشر می شود.

«تروما» ... دیدن ادامه » اثر سید مجید حسینی و زانیار ابراهیمی که نشر ثالث آن را منتشر کرده، یکی از تازه ترین کتابهایی است که به سراغ سینمای اصغر فرهادی رفته است، اما آن را واسطه ای قرار داده است تا نگاهی نقادانه به حوزه ای دیگر داشته باشد.

در نگاه نخست شاید عنوان تروما برای مخاطب چندان روشن جلوه نکند، اما عنوان فرعی کتاب به شکلی گویا انتخاب شده است: «نگاهی نقادانه به تحولات سیاسی 1388 -1394 از منظر سینمای اصغر فرهادی».

حال باید پرسید ماجرای تروما چیست؟ تروما در حوزه های متفاوت معناهای کم و بیش متفاوتی دارد. برای مثال در حوزه پزشکی به معنای آسیبی است که در اثر ضربه ای از بیرون وارد می شود، در حوزه روان شناسی به تجربه ای اشاره دارد که دارای اثرات پایدار دردناک، پریشان کننده و ناگهانی است. البته نویسندگان کتاب حاضر به این جنبه از تروما بیشتر نظر داشته اند، بنابراین از تروما به عنوان تجربه ای توام با درد که مربوط به گذشته است، یادکرده اند. سوای این معتقدند که در اکثریت غریب به اتفاق فیلمهای فرهادی تروما وجود دارد. دردی که ریشه در گذشته دارد و اثرات پایدار آن در زمان حال داستان هریک از این فیلمها نیز مشاهده می شود. نویسندگان کتاب با توجه به تاکیدی که بر مفهوم تروما در تحلیل آثار اصغر فرهادی داشته اند از این نام برای کتاب خود استفاده کرده اند.
شاید چنین به نظر برسد که نویسندگان کتاب حاضر موضوعی را دستمایه قرار داده اند که بیشتر از جلوه ای تماتیک در آثار فرهادی برخوردار است، اما جدا از اینکه در این روزگار تمایز قائل شدن میان محتوا و فرم موضوعیت خود را تا حد زیادی از دست داده است، سینمای فیلمسازی همانند اصغر فرهادی نیز از آن جنس سینمایی است که کاملا چنین مرزهایی را در هم ریخته است. نویسندگان این کتاب در واقع با خوانشی لاکانی از سینمای فرهادی (به ویژه سه فیلم ماقبل فروشنده) سعی کرده اند رخدادهای سیاسی روز را با ارجاع به آن مورد تحلیل قرار دهند. استفاده از این رویکرد ناشی از این نگاه است که آثار فرهادی نه تنها با مخاطب که با یکدیگر نیز در یک رابطه تعاملی یا گفتگوی درون متنی قرار دارند. گام نخست در این رویکرد اصالت بخشیدن به این گفتگو ها بین فیلمها و اتکا به نظریه هم آوایی لاکانی ست. از نگاه لاکان تنها زمانی می توان فیلمهای یک کارگردان را جدی گرفت که نگاهی سریالی به آنها داشته باشیم. یعنی آنها را در ادامه یکدیگر مورد توجه قرار داده و سپس با بیرون کشیدن نقاط مشترک و دسته بندی آنها به تحلیلشان پرداخت. از چنین نظرگاهی می توان تروما را نیز به عنوان یک نقطه اشتراک در فیلمهای فرهادی محسوب کرده و مبنای تحلیل قرار داد.

کتاب از ساختاری کاملا فکر شده برخوردار است که از یک مقدمه جامع و سه فصل تشکیل شده. در مقدمه نویسندگان از چگونگی روش تحلیل خود در این کتاب گفته اند؛ آشنایی خواننده با چگونگی طرح مسئله و همچنین ساختار مفهومی و ساختار روایی کتاب نقش به سزایی در درک محتوایی که با این شیوه تحلیل به او عرضه شده، دارد. از سوی دیگر می تواند الگویی باشد برای خود خواننده که نمونه هایی دیگر را به شیوه ای مشابه به نقد و بررسی و تحلیل بپردازد. بنابراین این ویژگی کتاب امتیازی واقعا ویژه برای آن محسوب می شود.

گفتیم نگاه نویسندگان بر پایه نظریه هم آوایی لاکانی، نگاهی سریالی به سینمای فرهادی است. این شیوه باعث شده برخلاف کتابهای مشابه که معمولا بر اساس فیلمها و تقدم و تاخر زمان ساخت و اکران آنها فصل بندی می شوند، در کتاب حاضر بر مبنای ساختار مشترک در سینمای فرهادی این کار انجام شده است و «مقدمه نزاع»، «نزاع» و «بازگشت» به تروما عناوین این فصل ها را می سازند.
در روی جلد کتاب درست در وسط تصاویری که از بازیگران فیلمهای فرهادی منتشر شده، شمایل محمود احمدی نژاد هم به چشم می خورد. مردی که ظهورش در سپهر سیاست دورانی فراموش نشدنی را در حافظه جمعی ما رقم زد؛ عمده فیلمهای اصغر فرهادی نیز در همین دوره ساخته شدند و با توجه به ماهیت سیاسی اجتماعی این فیلمها که در لایه های درونی شان پنهان است، نویسندگان از منظر این فیلمها به یکی از پرتلاطم ترین دوران تاریخ سیاسی پس از انقلاب، پرداخته اند و این اصلی ترین جذابیت کتاب را رقم می زند، چرا که به خواننده نشان می دهد چطور فیلمهایی به ظاهر نامرتبط به سیاست می توانند مبنای نگاهی جدی و متفاوت به مسائل سیاسی باشند. در طول این کتاب خواندنی مروری می شود به حوادث انتخابات مناقشه برانگیز سال 1388، آنچه در مناظره های انتخاباتی گذشت، کنش واکنش های محمود احمدی نژاد و....

برقراری چنین پیوندی که به تحلیل امر واقع در بیرون از دنیای فیلم می پردازد، با استفاده از فیلم هایی که در حقیقت واکنش هنرمند به این اوضاع و احوال است؛ کتابی بسیار جذاب را در برابر ما قرار داده که هم می توان به علاقمندان سینما آن را توصیه کرد و هم به علاقمندان مسائل سیاسی. به خصوص که کتاب تنها تحلیل خود را ارائه نمی دهد بلکه به طور ضمنی شیوه تحلیل خود را هم به خواننده می آموزد و این امتیازی ویژه برای آن محسوب می شود.

http://www.alef.ir/book
برای همراهی در دیوار لطفا درآغاز    وارد شوید
وقتی به علت کهولت سن درگذشت، معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به درخواست خانواده اش برای به خاک سپردن او در قطعه نام آوران پاسخ مثبت دادند؛ اما مهدی چمران که به صندلی ریاست شورای شهر تکیه زده بود، علیرقم موافقت برخی از اعضای موثر شورای شهر با این تصمیم مخالفت کرد. شاید اگر از خود احسان نراقی می پرسیدند، چندان علاقه ای نشان نمی داد که در میان نامدارانی که با چنین ملاک هایی انتخاب می شوند، جایی هم برای او در نظر گرفته شود. خاصه اینکه او نه یک بار که دو بار نشان لژیون دونور را از دو رئیس جمهور فرانسه گرفته بود و تنها ایرانی بود که به مقام معاونت یونسکو رسیده بود و با چهره های به نامی در جهان نشست و برخاست کرده بود، از این رو گرفتن حکم نامداری از رئیس شورای شهر تهران که خود نامش را مدیون خوشنامی برادر نامدارش بود، اعتباری به او نمی بخشید که نداشته باشد.

احسان نراقی از تبار روحانیون به نام تشیع در نراق بود و او را از نوادگان ملامهدی فاضل نراقی صاحب کتاب جامع‌السعادات خوانده اند. روایت است که گزارش های ساواک درباره احسان نراقی از شخصیتی منتقد اما بدون خطر حکایت داشتند. چنین تحلیلی در مورد او صادق به نظر می رسد چرا که این رویکرد از منش و روش احسان نراقی نشأت می گرفت که در عین عملگرایی با تندروی مغایرت داشت، چه در دوران پهلوی و چه در سالهای کنونی به اصلاح سیستم بدون تغییرات تند و انقلابی اعتقاد داشت. به دلیل همین ملایمت، استقلال رای و نظر خود را همواره و در هر شرایطی حفظ کرد.

جامعه ... دیدن ادامه » شناسی بود که به واسطه خاستگاه جهان سومی اش، ناگزیر از پرداختن به سیاست بود؛ هرچند که به لحاظ درونی گرایشی نیز به فرهنگ، اندیشه و تاریخ ایران و جهان داشت. قریب به بیست عنوان کتاب، کارنامه تالیفی او را تشکیل می دهند که تازه ترین آن با عنوان «رویای شیفتگان» اخیرا به همت نشر ثالث به بازار آمده است. کتابی که از قضا به روشنی نشان دهنده وسعت دانسته ها و مطالعات اوست.

چنانکه ویراستار کتاب در جایی اشاره ای کوتاه به آن داشته، احسان نراقی در سالهای آخر عمر چشم انتظار دو کتاب آخر خود بود که یکی از آنها منتشر شد اما این یکی (رویای شیفتگان) به دلیل مشکلات ممیزی و طولانی شدن روند صدور مجوز چنان طولانی شد که به عمر او قد نداد و قریب به چهار سال بعد از درگذشت اش کتاب «رویای شیفتگان» امکان انتشار پیدا کرده است.

این کتاب حاصل گردآوری مقالات و نوشته های گوناگون او و همچنین گفتگوهای پراکنده ای است که در نشریات مختلف با احسان نراقی صورت گرفته است. براین اساس خالی از فایده نبود اگر «رویای شیفتگان» از مقدمه ای برخوردار بود تا مخاطب علاقمند دریابد که این مقالات از کجا و چگونه بدین کتاب راه یافته اند. با اینحال با توجه به آماده بودن کتاب در زمان حیات نویسنده می توان نتیجه گرفت این آثار توسط خود او یا با نظارت خودش در قالب این کتاب سرو شکل گرفته اند.

به هر روی کتاب در شکل فعلی از دو بخش تشکیل شده است؛ نخست بخش نوشته ها و مقاله ها و بخش دوم مصاحبه ها و گفتگوها. به این ترتیب کتاب حاضر مقالات و گفتگوهایی را که تاپیش از این در کتابها و نشریات پراکنده بوده اند و یا حتی برخی در قالب مقالات ارائه شده در کنگره ها قرار گرفته و از این منظر دسترسی به آنها به دشواری امکان پذیر بود یکجا در اختیار علاقمندان آثار احسان نراقی قرار داده است.

احسان نراقی اگر چه به عنوان یک جامعه شناس شهرت یافته است؛ اما همواره در گفته ها و نوشته های خود تاکیدی ویژه بر روی تاریخ و اهمیت آشنا بودن مردم یک سرزمین با تاریخ خودشان داشته است.چنان که گذشته چراغ راه آینده است، برای پرهیز از تکرار آن.

در کتاب رویای شیفتگان نیز آنچه بیشتر از هر چیز توجه را جلب می کند، اهمیتی است که احسان نراقی برای تاریخ قائل شده است. کتاب با مقاله ای درباره جایگاه و شأن فریدون آدمیت در زمینه تاریخ نگاری در ایران آغاز می شود، البته با عنایت به یکی از آثار مهم این نویسنده با عنوان امیرکبیر و ایران. فریدون آدمیت یکی از تاریخ نگاران برجسته ایرانی است که از چهره ای پیشرو در زمینه تاریخ نگاری علمی و تحلیلی برخوردار است و آثارش آغاز گر جریان تاریخ نگاری سیاسی ایران مدرن محسوب می شود.

مقاله تاریخ نگاری در جهان امروز نیز یکی از مقاله های مهم کتاب است که نراقی با عنایت به اهمیت تاریخ نگاری مدرن و پیشینه اندک آن در ایران با عنایت به کتابی مهم از مارک فرو تالیف کرده است. کتابی که در واقع از دل پژوهش هایی در راستای چگونگی آموزش تاریخ به کودکان در کشورهای اروپایی در میانه دهه هشتاد میلادی بیرون آمده است. فراز و نشیب های هزار ساله حقوق بشر عنوان مقاله ای است که احسان نراقی به کنگره بین المللی حقوق بشر در دانشگاه مفید قم در سال 2003 ارائه کرده، یونسکو ؛ نخستین مجمع جهانی گفتگوی فرهنگ ها ، جنبش دانشجویی 22 مارس 1968 نیز از جمله عناوین دیگر مقاله های منتشر شده در این کتاب هستند.

احسان نراقی در کنار دلبستگی به تاریخ، به فلسفه و ادبیات نیز گرایشی آشکار داشت و در این کتاب از سعدی، شاعر ادبیات کلاسیک ایران گرفته تا ژان پل سارتر، ژاک دریدا ، جورج اورول، ماکسیم گورکی و بوریس پاسترناک نیز موضوع مقالات و بررسی هایی تحلیلی قرار گرفته اند.

در بخش دوم کتاب گفتگوهایی از نراقی منتشر شده است که اغلب آنها به طور مستقیم از زمینه تاریخی برخوردارند، البته نه در ارتباط با خود تاریخ و یا تاریخ نگاری، بلکه در زمینه رخ داد هایی مربوط به تاریخ معاصر. احسان نراقی نه تنها در کسوت یک پژوهشگر و جامعه شناس بلکه به عنوان بک ناظر سیاسی که به دلیل مشاغلی که داشته و همچنین طرف مشاوره قرار گرفتن در ماه های آخر حکومت پهلوی دوم، از سوی شاه از جمله چهره هایی است که خاطرات و ناگفته های بسیاری درباره تاریخ معاصر داشته است که اغلب در گفتگوها از این منظر مورد پرسش قرار گرفته است. در گفتگوهای بخش دوم کتاب حاضر نیز موضوعاتی همانند، سقوط حکومت پهلوی، اهمیت قوام در تاریخ ایران، شاه و انقلاب و.... در قالب چند گفتگوی پراکنده مورد توجه و بازخوانی قرارگرفته اند که خواندن آنها برای علاقمندان تاریخ معاصر خالی از لطف نیست.

http://www.alef.ir/book
فرشته حسین پور این را دوست دارد
برای همراهی در دیوار لطفا درآغاز    وارد شوید
حتما این کتاب رو بخونید تا متوجه شید کمونیسم چه بلایی سر کشورهای تحت سلطه ی خودش آورد.
برای همراهی در دیوار لطفا درآغاز    وارد شوید
شل سیلور استاین شاعر، نویسنده، کاریکاتوریست، آهنگساز، خواننده آمریکایی که تجربه نوشتن فیلم نامه را هم در کارنامه خود دارد؛ در ۲۵ سپتامبر ۱۹۳۰ در شیکاگو متولد شد و در ۱۰ مه ۱۹۹۹ بر اثر حمله قلبی درگذشت.

همانند همه هنرمندان چند وجهی، او نیز در یکی از این حوزه ها از تبحر و خلاقیت بیشتری برخوردار بود که از قضا همان حوزه ای بود که در ابتدا هیچ تمایلی برای فعالیت در آن نداشت و به اصرار یکی از دوستانش که برای کودکان می نوشت؛ به طبع آزمایی در این حوزه پرداخت. اما نتیجه کار به شکل چشمگیری با موفقیت همراه بود، به گونه ای که دیگر زمینه های فعالیت هنری اش تحت الشعاع آن قرار گرفت و از آن پس به عنوان نویسنده و کارتونیست از شهرتی جهانی برخوردار شد.

شهرت ... دیدن ادامه » جهانی که مدیون سبک منحصربه فرد و متفاوت اوست، سبکی که پیش از او مشابه آن وجود نداشت، اما باوجودآنکه بسیاری از او تقلید کردند، همچنان تک و تکرار نشدنی به نظر می رسد.

اما راز این موفقیت غیرقابل تقلید شل سیلور استاین چه بود؟ به نظر می رسد مهم ترین ویژگی ای که باعث چنین توفیقی شد؛ سادگی ظاهری اما پیچیدگی درونی آثاری نوشته شده توسط اوست.

او کتاب هایش را به گونه ای می نوشت که از کودکان تا بزرگ سالان هریک به فراخور دانش و درک خود می توانند از آن بهره بگیرند. متن کتاب های او بسیار مختصر و موجز است، اما در پشت این اختصار و ایجاز معانی عمیق انسانی نهفته و همین ویژگی باعث شده تا قابل بررسی و تامل بسیار باشند.

ازجمله آثار معروف او که می توان به یک زرافه و نصفی (۱۹۶۴)، درخت بخشنده (۱۹۶۴)، کسی یک کرگدن ارزان نمی خواد؟ (۱۹۶۴)،جایی که پیاده رو تموم می شه (۱۹۷۴) ، نوری در اتاق زیرشیروانی (۱۹۸۱)، آشنایی قطعه گم شده با دایره بزرگ (۱۹۸۱) و...اشاره کرد. آثار او به دلیل استقبال شدیدی که از آن ها شده توسط مترجمان گوناگون و ناشران مختلف بارها انتشاریافته اند.

«به دنبال قطعه گم شده» یکی از همین آثار است که این بار توسط شورا پیرزاد ترجمه و به همت نشر ثالث به بازار آمده، نشر ثالث در قالب یک مجموعه عناوین دیگری از آثار معروف شل سیلور استاین را نیز با جلدسخت و چاپ خوب به بازار عرضه کرده است.

اما کتاب حاضر داستان قطعه ای دایره ای شکل است که یک قطعه از خود را گم کرده و به دنبال آن می گردد. او در طی یک مسیر و پس از گذراندن اتفاقاتی، نهایتاً آن قطعه را پیدا می کند، این اتفاق زندگی او را دگرگون می کند و...

شل سیلور استاین در این کتاب، با زبانی تمثیلی، درباره تنهایی آدم ها سخن گفته است. آدم های که هر یک در طول زندگی قطعه گم شده خود را جستجو می کنند و با آرزوی یافتن آن روزگار می گذرانند.

«آدم همیشه دنبال قطعه ای گم شده است، هیچ آدمی را نمی توان یافت که قطعه خود را جستجو نکند؛ فقط نوع قطعه هاست که فرق می کند، یکی به دنبال دوستی است، دیگری در پی عشق؛ یکی مراد می جوید و یکی مرید! یکی همراه می خواهد و دیگری شریک زندگی، یکی هم قطعه ای اسباب بازی ! به هرحال آدم هرگز بدون قطعه خود یا دست کم بدون آرزوی یافتن آن نمی تواند زندگی کند. گستره این آرزو به اندازه زندگی آدم است و آرزوهای آدم هرگز نابود نمی شوند، بلکه تغییر موضوع می دهند. حتی آن که نمی خواهد آرزویی داشته باشد، آن که آرزویش را از کف داده است، آنکه ایمان خود را به آرزویش ازدست داده است، اندیشه اش گرفتار «آرزو»ست.»

گاه آدم ها می پندارند قطعه گم شده خود را یافته اند، اما اشتباه می کنند. قطعه ای که یافته اند یا کوچک تر است و یا بزرگ تر. جستجو ادامه پیدا می کند و سرانجام روزی می رسد که آن قطعه گم شده، پیدا می شود نه کوچک است و نه بزرگ. خلائی که در خود احساس می کردند حالا پرشده است. اما کمی بعد به این نتیجه می رسند آن جستجو برای یافتن قطعه گمشده بود که به زندگی معنای زیبایی می بخشید نه الزاما خود قطعه گم شده!

http://www.alef.ir/book
مژگان خراسانیان این را خواند
برای همراهی در دیوار لطفا درآغاز    وارد شوید
وصیت نامه فرانسوی به نوعی شرح زندگی خود آنرده مکین باشد شحی که البته حالت زندگی نامه ندارد بلکه بیشتر در باب یاداوری خاطرات مادربزرگی فرانوسی به نام شارلوت و ستایش زبان و فرهنگ فرانسوی است .

آندره مکین نویسنده فرانسوی روسی تبار است که در سیبری متولد می شود . او مادربزرگی فرانسوی به نام شارلوت دارد که به نوعی نماد ظرافت و رمنس فرانسوی ... دیدن ادامه » است ولی این زن با مردی روسی ازدواج کرده و به ان سرزمین سرد و تلخ استالینی دل می بنند . او همواره با آندره به زبان فرانسوی صحبت می کند و از عظمت و زیبایی فرانسه می گوید و همین امر سبب عشق و علاقه او به ادبیات این کشور می شود . مکین بعدها به فرانسه می ره و تلاش زیادی هم می کنه که تابعیت فرانوسی بگیره ولی نمی تونه تا بعد از انتشار این کتاب و تبحر بالاش توی زبان و ادبیان فرانسوی سرانجام موفق به انجام این کار می شه . مکین برای این کتاب برنده جایزه گنکور و مدیسی شده و جایزه برجسته ترین رمان پنج دهه قرن فرانسه را هم از ان خود کرده .
برای همراهی در دیوار لطفا درآغاز    وارد شوید
وقتی در بیست و یک سالگی مادرش دست او را گرفت و به عنوان آدمی عاطل و باطل از خانه بیرون انداخت، هیچ فکر نمی‌کرد روزی پسرش به یکی از نامدارترین مردان تاریخ بدل خواهد شد. پسری که با تنی لت و پار از جنگ به خانه بازگشته و مدتی را بیکار در خانه به استراحت گذرانده بود، حالا باید فکری به حال خود می کرد.

او از پدرش نه کسبِ موقعیت اجتماعیِ یک پزشک، که عشق دیوانه وار به ماهیگیری و شکار را به ارث برده بود، افزون براین از کودکی عادت دیوانه واری به کتابخواندن داشت، آن هم کتابهایی که برای سن و سال او سنگین بودند، پدر خانواده دستور داده بود که شبها تمام اتاق او را زیر رو کنند تا چیزی برای خواندن در اتاق باقی نماند که به این بهانه تا صبح خواب را برخود حرام کند.

اخراج ... دیدن ادامه » از خانه، به نوعی، سر آغاز موفقیت جوانی شد که عزم خود را جزم کرده بود تا نویسنده شود، بهترین راه برای برای رسیدن به این مقصود انتخاب شغل خبرنگاری بود، شغلی مرتبط با نوشتن که می توانست متضمن هزینه های ضروری زندگی او نیز باشد. کار برای هفته نامه تورنتو استار و سپس روزنامه دلی استار سرآغاز دورانی بود که همینگوی در کنار بدل شدن به خبرنگاری صاحب سبک تجربه و فراغت داستان نویسی را نیز پیدا کرد. انتخاب شغل خبرنگار خارجی امکان سفری دوباره به اروپا را برای او مهیا کرد، به ویژه زندگی در پاریس که در آن زمان قبله‌گاه کسانی بود که آرزوی نویسنده شدن را در سر می پروراندند.

چه در میان خبرنگارانی که به داستان‌نویسی روی آوردند و چه در میان داستان‌نویسانی که خبرنگاری کرده‌اند، ارنست همینگوی یک استثناست. این درست که او باور داشت برای بررسی کار یک نویسنده نباید نوشته هایی که با ملاحظاتی این چنین و اغلب با محدودیت‌های زمانی نوشته شده اند، ملاک قرار گیرند* اما تجربه خوانش بسیاری از نوشته هایی که به عنوان خبرنگار برای روزنامه‌های مختلف ارسال کرده است گواه آن است که ما با کسی طرف هستیم که بلقوه یک داستان‌نویس است، آن هم داستان نویسی صاحب سبک.

البته این مهم بدان معنا نیست که روزنامه نگاری چیزی برای همینگوی نداشت و او از همان روز اول با توانایی هایی در این سطح زاده شده بود. بلکه برعکس گذشته از آن بخش ذاتی توانایی و قریحه او، بسیاری از توانایی های اکتسابی همینگوی که نقش عمده ای نیز روی توفیق و ماندگاری آثارش داشتند، در دوران پرداختن به روزنامه نگاری نصیب او شد. از سبک گزارشی و خاص او در داستان نویسی بگیر تا نثری که ساختارش براساس جملاتی ساده شکل می‌گیرد. خود او نیز بر این نکته اذعان داشته که در همان نخستین سال‌های روزنامه نگاری اش در روزنامه دیلی استار آنها را مجبور می کردند که نوشتن جملات ساده خبری را بیاموزند، جملاتی که به درد همه می‌خورده است.

از این که بگذریم تجربه کار به عنوان خبرنگار خارجی این امکان را برای او به وجود آورد که به گوشه و کنار دنیا سفر کرده و تجربیاتی بدیع از زندگی و آداب و رسوم مردم این مناطق داشته باشد. به خصوص اینکه این پاره‌ای از این سفرها در ایامی خاص و پرحادثه انجام می شد.

پیدا کردن رد این تجربه ها در آثار کوتاه و بلند همینگوی نه تنها دشوار نیست بلکه به شکلی آشکار قابل مشاهده است. گزارش های خبری که همینگوی برای روزنامه ها نوشته سند دیگری برای ردیابی همین تجربه های بکر و تاثیر پذیری‌های همینگوی از آنها ست. نوشته هایی که اغلب آنها چیزی از یک داستان کوتاه کم ندارد و جالب اینکه بعضا همینگوی آنها را به عنوان داستان کوتاه و یا بخشی از یک کتاب مورد استفاده قرار داده است.

«همینگوی خبرنگار» عنوان کتابی‌ست که با ترجمه کیهان بهمنی و به همت نشر ثالث چندی پیش وارد بازار شده است. این کتاب که به کوشش ویلیام وایت گردآوری شده، دربرگیرنده ۷۵ مقاله و گزارش خبری به قلم ارنست همینگوی است که از میان نوشته های او در طول چهارده روزنامه‌نگاری برگزیده شده‌اند.
این نوشته های تقریبا یک سوم گزارش‌های خبری همینگوی را در دوران فعالیت روزنامه‌نگاری اش تشکیل می‌دهند، نوشته هایی که اگرچه ناگزیر نسبت مستقیمی با حوادث و رخ‌دادهای زمانه خود دارند و به دلیل همین وابستگی انتظار می‌رود تا حد زیادی لطف و طراوت خود را از دست داده باشند، به دلیل سبک و نثر منحصر به فرد ارنست همینگوی هنوز آثاری جذاب و خواندنی به نظر می‌رسند.

مقاله هایی که از یک سو می‌توانند سندهایی تاریخی از دورانی حادثه‌خیز در نیمه اول قرن بیستم باشند و از دیگرسو سرشارند از تصاویر بکر از طبیعت، آداب و رسوم و باورهای مردم این سرزمین ها. شیوه روایی همینگوی در نوشتن این گزارش‌ها به گونه‌ای است که آنها را به برش‌های داستانی کوتاهی بدل ساخته است و برای نویسندگانی که دوست دارند از مشاهدات تجربی و مستقیم خود استفاده کنند بسیار آموزنده است.

این کتاب علاوه بر دو مقدمه خواندنی از ویلیام وایت و فیلیپ یانگ که هردو استادی همینگوی شناسند، از پنج بخش تشکیل شده است. بخش اول با عنوان خبرنویسی (۱۹۲۰ تا ۱۹۲۴) به نوشته های همینگوی طی چهار سال اول روزنامه‌نگاری اش که بیشتر جنبه خبری دارد اختصاص یافته است.

بخش دوم در برگیرنده نوشته های او برای نشریه اسکوایر است که طی سالهای ۱۹۳۳ تا ۱۹۳۶ نوشته شده، در این سالها دیگر همینگوی به نویسنده شناخته شده ای بدل شده است. در این دوره نوشته های او بیشتر شرح مشاهدات او در سیر و سفرهایی است که به آفریقا و همچنین کوبا داشته است. جنگ داخلی اسپانیا و حضور همینگوی در آن یکی از فصل های مهم زندگ او بود و در آثار داستانی اش نیز انعکاس زیادی داشته است. بخش سوم کتاب حاضر نیز در برگیرنده نوشته ها و مقالات او در طول این جنگ در فاصله سالهای ۱۹۳۷ تا ۱۹۳۹ بوده است.

بخش چهارم کتاب مربوط به روزگاری است که همینگوی به عنوان نویسنده‌ای صاحب نام مطرح شده و حالا این مشاهدات او به عنوان ارنست همینگوی است که برای روزنامه های جذابیت دارد، آنچه همینگوی از جنگ جهانی دوم در طلبی سالهای ۱۹۴۱ تا ۱۹۴۴ دیده و روایت کرده است.

رخش پنجم و پایانی کتاب در برگیرنده مقالاتی انگشت‌شمار است که همینگوی پس از جنگها نوشته است. این نوشته های بیشتر از آنکه شکل خبرنگاری داشته باشد، به نوعی خاطره‌نویسی نزدیک شده است. خاطرات و گزارش هایی از تجربه های او در شکار و ماهیگری نشأت گرفته است.

روزنامه نگاری و خبرنگاری در سده بیست و یکم، تفاوت های بسیاری با روزگاری که همینگوی در این کسوت قلم می زد، پیدا کرده است، با این حال اما خبرنگار خلاق در هر دوره متاثر از امکانات و ظرفیت های آن دوره راه خود را برای ارائه کارهایی ماندگار و ارزنده خواهد یافت. کتاب حاضر جدای درس‌های ارزنده ای که در این رابطه می تواند داشته باشد، به عنوان اثری از ارنست همینگوی برخوردار از اکثریت قریب به اتفاق جذابیت هایی است که در آثار این نویسنده سراغ داریم.

پی نوشت:
*«مطالبی که برای روزنامه‌ها نوشته‌ام... ربطی به نوشته‌های دیگرم ندارد، چون داستان این نوشته‌ها چیزی دیگری است... . این اولین حق هر نویسنده دست‌به‌قلمی است که خودش انتخاب کند چه مطالبی را چاپ کند و چه مطالبی را چاپ نکند. اگر شما از آن دسته نویسندگانی هستید که از راه کسب مهارت نویسندگی، نوشتن برای روزنامه‌ها، نوشتن مطلب برای رساندن آن به ضرب‌الاجل و نه مطلبی برای همه ادوار، امرار معاش می‌کنید، دیگر کسی حق ندارد در لابه‌لای نوشته‌های ژورنالیستی شما کندوکاو کند و مطالبی را بیرون بکشد که از آنها بر ضد بهترین آثار غیرژورنالیستی‌تان استفاده کند» نقل از مقدمه کتاب همینگوی خبرنگار

http://www.alef.ir/book
برای همراهی در دیوار لطفا درآغاز    وارد شوید
نمایشنامه با این جملات آغاز می شود:

درآمد
(همسرایان ... دیدن ادامه » وارد می شوند)
دو دودمان، همسنگ در جلال
در ورونای زیبا، که در آن می گستریم صحنه خود را
کین خواهی قدیم را با ستیزه تازه کشانند،
جایی که خون عام، دستان عام را آلوده می کند.
تقدیر این چنین رقم خورده است، تا از میان کین توزان،
دو دلداده با ستارگان قران،دیده بر حیات گشایند،
و رخداد شوم رقت بار
همراه مرگشان، نزاع نیاکان را به خاک سپارد.
برای همراهی در دیوار لطفا درآغاز    وارد شوید
|یک سفر یک کتاب|
سفر یک‌روزه به قزوین
بازدیدی از بناهای تاریخی
شعرخوانی ... دیدن ادامه » با همراهی جواد مجابی

خدمات: وسیله نقلیه توریستی در اختیار، سرپرست، بیمه مسئولیت مدنی، صبحانه سلف سرویس، پذیرایی و یک کتاب
تاریخ حرکت: جمعه ۱ مردادماه
ساعت حرکت: ۶:۰۰
ساعت برگشت: ۲۱:۰۰ (در صورت نبود ترافیک غیرعادی)
مکان حرکت: میدان ونک، خیابان ملاصدرا، نبش خیابان پردیس

برنامه‌ سفر
در این برنامه از سری برنامه‌های "یک سفر یک کتاب" با جواد مجابی همراه خواهیم بود و سفری یک‌روزه به شهر قزوین خواهیم داشت. ساعت ۶ صبح از میدان ونک به سمت قزوین راهی می‌شویم. بعد از صرف صبحانه در میان راه، به شهر قزوین رسیده و بازدیدی از بناهای تاریخی آن هم‌چون عمارت عالی قاپو، مسجد جامع، دروازه درب کوشک، سبزه میدان، خیابان های پیغمبریه و سپه خواهیم داشت و پس از صرف ناهار به برنامه شعرخوانی و گفتگو با جواد مجابی می پردازیم. آخرسر به یکی از شیرینی فروشی‌های این شهر می‌رویم تا سوغات معروف قزوین را هم خریداری کنیم. سپس به تهران باز می‌گردیم.

جواد مجابی متولد ماه مهر ۱۳۱۸ در شهر قزوین، شاعر، نویسنده، منتقد ادبی و هنرهای تجسمی، نقاش، طنزپرداز و روزنامه‌نگار ایرانی است. از او آثار متعددی به چاپ رسیده‌است. وی همچنین برای مدت کوتاهی سردبیر مجله ادبی دنیای سخن بود.
در این سفر کتاب «سر بر خط عاشقی» را خواهیم خواند. این مجموعه شعر در دو بخش تدوین شده است، فصلی از عاشقانه‌های این شاعر است و فصلی هم در قالب اتوبیوگرافی و به صورت شعری بلند است.
از دیگر آثار این شاعر می توان به کتاب‌های زیر اشاره کرد:
- فصلی برای تو
- زوبینی برقلب پاییز
- پرواز در مه
- بر بام بم
- سفرهای ملاح رؤیا
- پوپکانه
- شعرهای من و پوپک
- دری به شاد خویی
- سفرهای ملاح رؤیا
- سال‌های شاعرانه
- شعر بلند تامل
- یادداشت‌های آدم پرمدعا
- آقای ذوزنقه
- یادداشت‌های بدون تاریخ
- نیشخند ایرانی
- شباهت‌های ناگزیر
- طنز ادبی ایران
- متن پیشگامان نقاشی نوین ایران
- ...

ثبت‌نام در تیوال گردشگری:
http://www.tiwall.com/tourism/1trip1book-qazvin3
مجید حاج حسینی این را دوست دارد
برای همراهی در دیوار لطفا درآغاز    وارد شوید
درباره ناپلئون بوناپارت زیاد گفته و نوشته شده است، زندگی او سوژه تحقیقات تاریخی فراوانی قرار گفته است، نه فقط به دلیل جذابیت این چهره و زندگی کنجکاوی برانگیز او بلکه از آن جهت که حداقل دو دهه از زندگی ناپلئون با تاریخ اروپا و فرانسه گره خورده است. بنابراین کتابهای تاریخی گوناگونی که به تاریخ اروپا یا فرانسه اختصاص داشته اند نیز خواسته و ناخواسته مجبور به پرداختن به ناپلئون بوده اند.

با این اوصاف، پیداست نوشتن درباره این چهره تاریخی اگر قرار باشد در دام تکرار مکررات نیفتد، کاری‌ست واقعا دشوار که تنها حاصل رجوع به منابع گوناگون درباره زندگی او نیست بلکه نگاه و رویکردی نو را نیز می طلبد.

کتاب ... دیدن ادامه » ناپلئون اثر فیلیکس مارکم که با ترجمه سهیل سهمی و به همت نشر ثالث منتشر شده است از این منظر با چالشی جدی روبه‌رو بوده است. نکته درخور توجه اینکه اغلب آثار مهم و معروفی که درباره ناپلئون نوشته شده اند به قلم خود فرانسوی ها بوده است، اما فیلیکس مارکم به عنوان پژوهشگری انگلیسی زبان به سراغ حوزه ای رفته است که هموطنان خود ناپلئون درباره آن بسیار کار کرده اند و بی شک وقتی از دیگر ملیت ها نیز به این چهره تاریخی پرداخته می شود، حاصل کار به مراتب با دقت بیشتری زیر ذره بین قرار می گیرد. به هر روی نویسنده کتاب حاضر با اشراف و اشاره به این موارد در مقدمه کتاب، نهایت سعی خود را بکار بسته است که به سلامت از این ورطه عبور کند.

فیلیکس مارکم با این بهانه به سراغ نوشتن کتاب حاضر رفته است که در طول تاریخ مردان بزرگی چون ناپلئون زیاد نبوده‌اند. بنابراین پرداختن به زندگی چنین شخصیتی حتی اگر درباره اش زیاد هم نوشته باشند، می‌تواند وسوسه کننده باشد؛ به خصوص که از میانه قرن بیستم به بعد مطالبی مهم و جدیدی درباره این شخصیت تاریخی کشف و رازگشایی شده که می تواند مبنای دریافت های تازه ای درباره اندیشه و عمل او باشد؛ این درحالی است که معتبر ترین پژوهش ها درباره ناپلئون پیش از این تاریخ انجام شده است.

افزون برآنچه گفته شد، چیزی که باعث می شود کتاب حاضر دارای تفاوت و تازگی باشد، صرفا دسترسی به این منابع تازه نیست بلکه رویکرد نویسنده کتاب است. گفتیم زندگی ناپلئون به واسطه حضور پررنگش در سپهر سیاسی و همچنین دنیای نظامی گری در تاریخ اروپا و فرانسه بسیار پر رنگ بوده است. از این رو محققان بسیاری هنگام نوشتن درباره ناپلئون بخشهای مفصلی را به وقایع تاریخی روزگار او و تغییر و تحولات پیش آمده در جهان اختصاص داده اند. اما فیلیکس مارکم با صرف نظر کردن از این نکته روی زندگی خود ناپلئون متمرکز شده و جز در مواقع ضرورت آنهم به شکل موجز، به وقایع تاریخی دوران او نپرداخته است. بنابراین در کتاب حاضر بیشتر با ابعاد شخصیتی و اندیشه و عمل او آشنا می شویم نه صرفا حضور او در موقعیت های تاریخی.

از این جهت نویسنده با بهره بردن از اطلاعات تازه متنی روان و روایتی بیطرفانه و به دور از قهرمان‌پروری و افسانه پردازی هایی که پیرامون چنین شخصیت هایی وجود دارد، پیش روی خواننده گذاشته است.

این کتاب در هفده فصل نوشته شده است و فیلیکس مارکم زندگی ناپلئون را از کودکی تا هنگام مرگ مورد توجه قرار داده است. این کتاب با پرداختن به کورسیکایی ناپلئون آغاز می شود، پیشینه ای که اشاره به آن اغلب خوشایند ناپلئون نبود چرا که حکایت از تبار غیر فرانسوی او داشت و این خوشایند فرد قدرتمندی چون او نبود که به خارجی بودن او همچنین بزرگزاده نبودن و خاندان غیر اشرافی او اشاره شود.
البته ناپلئون به چنین مسئله مهمی در زندگی اش واکنشی دوگانه داشت. گاه موجب ناخرسندی او می شد که به جامعه بزرگان فرانسوی تعلق نداشته و گاهی نیز دوست داشت خود را مردی اهل عمل و خودساخته نشان دهد و از این جهت خرسند بود که مدارج پیشرفت را به واسطه صلاحیت خود کسب کرده نه از سر القاب و موقعیتی که به او ارث رسیده است.

اما باید توجه داشت که او در دورانی می زیست که واقعا چنین مسائلی دارای اهمیت بود. برای نمونه امپراتور اتریش زمانی که وصلت ناپلئون با یک دوشس بزرگ اتریشی مطرح شد؛ تصمیم به انتشار شجره نامه ای ساختگی برای ناپلئون داشت تا انگ وصلت با مردی از طبقه پایین جامعه به آنها نچسبد.

به هر روی نویسنده در این هفده فصل، تصویری زنده و تاثیر گذار از زندگی یکی از مردان نامدار تاریخ را ترسیم کرده است. نشر ثالث نیز به شکلی مقبول کتاب را منتشر کرده و در سه فرم گلاسه در لابلای متن به انتشار تصاویر مربوط به متن که عمدتا تابلوهای گوناگونی هستند که براساس وقایع و فصول مهم زندگی ناپلئون ترسیم شده اند ، پرداخته است.

یکی دیگر از تفاوت های کتاب حاضر با دیگر پژوهش ها آن است که نویسنده به جای ارجاع مستقیم به منابعی که در جای جای کتاب از آنها استفاده کرده است. به انعکاس کتاب شناسی این آثار بسنده کرده است. این کتابشناسی ها به دو دسته تقسم می شوند. نخست کتابشناسی مهمترین پژوهشهای انجام شده در باره ناپلئون و دیگری کتابشناسی مجزای هر بخش از کتاب حاضر است. برای نمونه در بخش اول که به پیشینه کورسیکایی ناپلئون پرداخته و یا در بخش پانزدهم که تحت عنوان صد روز در واترلو به جنگ واتر لو پرداخته، به جای آوردن ارجاعات در پی نوشتهای این فصل کتابشناسی منابع خود در این زمینه ها را در انتهای کتاب منعکس کرده است.

جدای از همه این ها این کتاب علاوه بر نمایه پایانی، همچنین دارای صفحاتی است که به نقشه های مورد نیاز مخاطب از جغرافیای سیاسی آن روزگار اختصاص یافته و از دو ضمیمه مجزا برخوردار است. این ضمیمه ها تحت عنوان تشخیص بیماری ناپلئون و نقاب مرگ ناپلئون به یکی از مهمترین و مناقشه برانگیز ترین وجوه زندگی این شخصیت یعنی بیماری و مرگ او اختصاص یافته است. چرا که با وجود منابع گوناگون در باره زندگی ناپلئون و حوادثی که پشت سر گذاشته هنوز درباره نحوه مرگ او و همچنین بیماری اش شایعات گوناگونی وجود دارد.

خلاصه سخن اینکه کتاب حاضر اثری است خواندنی و سودمند برای علاقمندان به تاریخ و به خصوص مردان خودساخته و عملگرایی که در آن به کار های بزرگ دست زده اند.

http://www.alef.ir/book
ابوالفضل بیات و مهنّا حسین زاده این را دوست دارند
برای همراهی در دیوار لطفا درآغاز    وارد شوید
صفحه 1 از 6