:  سخن
:  ۷۵۵
دیوار این ناشر | کل دیوار
دیوار شهر کتاب، دیواری‌است برای گفت‌وگوی علاقمندان به کتاب و کتابخوانی و نوشتن درباره علاقه‌مندی های مشترک
برای نوشتن و فعالیت در دیوار شهر کتاب به سیستم وارد شوید
این کتاب زندگینامه ی بانو سیمین بهبهانی است . گوشه هایی از تاریخ فرهنگی و اجتماعی معاصر ایران !
واژه ی مهم و آرمانی در این کتاب "مادر" است .که در عنوان اصلی کتاب هم به آن اشاره شده است.برای راوی مادر اینگونه تجربه شده است: «شاعر، نویسنده بود، حکیم بود، همسر و یاور خانه‌دار بود، از دوستانش نیز غافل نبود» مادر راوی به علوم طبیعی، ادبی، ... دیدن ادامه » دینی، زبان‌های خارجه، هنر موسیقی و شعر علاقه‌مند بوده است (صفحه ۳۶) و برای دست یافتن به آن‌ها تلاش کرده و جایگاهی درخور یافته بوده است و می‌بینیم که راوی نیز با مادر درون‌فکنده همسان‌سازی کرده و در همین حوزه‌ها کوشیده است و در یکی از آن‌ها (شعر) که موسیقی، ادبیات و آگاهی‌های اجتماعی را نیز در خود دارد، به جایگاهی رفیع رسیده است.
برای همراهی در دیوار لطفا درآغاز    وارد شوید
عنوان کتاب برگرفته از این بیت حافظ است: گوهری کز صدف کون و مکان بیرون است/ طلب از گمشدگان لب دریا می‌کرد
این کتاب پنج بخش اصلی دارد. به نظر من، بخش اول با عنوان «معنی و زمینه‌های آن در جهان شعر حافظ» مفیدترین و خواندنی‌ترین بخش کتاب است.
قسمتی از کتاب (ص1): «اگر بخواهم پیش از هر شرح و تفصیلی، شعر حافظ را معرفی کنم، تصورم چنین است: شعر ... دیدن ادامه » حافظ تعبیر و تصویر موجز حادثه‌هایی است که تحت تأثیر انگیزه‌های بیرونی و عینی و یا انگیزه‌های درونی و ذهنی، در ذهن انسانی که به مقام برزخی خویش در میان حقیقت و واقعیت شعور بالفعل، و به حفظ تعادل انسان در این مقام اصرار دارد، برانگیخته می‌شود.»
برای همراهی در دیوار لطفا درآغاز    وارد شوید
سلام به هیچ وجه این کتاب را برای دوستداران حقیقت توصیه نمیکنم کتابیست سراسر مغرضانه و تحریف کننده تاریخ برای آشنایی با مردان ترکمن صحرا کتاب وقت جنگ دوتارت را کوک کن را توصیه میکنم
برای همراهی در دیوار لطفا درآغاز    وارد شوید
سلام از دقت نظر و حسن سلیقه بزرگواران شهر کتاب انلاین تقدیر و تشکر می کنم ممنون
برای همراهی در دیوار لطفا درآغاز    وارد شوید
خدا خیرتون بده لطفا یه توضیحی شرحی در باره کتاب یا موضوعات یا حداقل فهرستی از مطالب مطروحه را مرقوم فرمایید
کاربر گرامی

توضیحات تکمیلی به اطلاعات کتاب افزوده شد.
۲۵ دى
برای همراهی در دیوار لطفا درآغاز    وارد شوید
حجم عظیم کار [فقط یک جلد تعلیقات هست] و کاربست فراوانِ دستنگاشتها در امرِ پیرایشِ متن، نمایانگرِ سَختگیِ کار است
برای همراهی در دیوار لطفا درآغاز    وارد شوید
- برشی از کتاب:

«مهمترین عامل در تأثیر شعر متنبّی و جاودانگی آن توجه او به عنصر انسانی است که برآمده از شناخت او از عوالم درون و نشان دادن عمق احساسات گوناگون و تأمّل در مسائل فراگیر بشری است. عامل دیگر اوج هنر شاعری و سخنوری او و عناصر متنّوع چندگانه‌ای است که در شعر او نهفته و سبب تمایل و شیفتگی لایه‌ها و طیف‌های مختلفی از مردم و ... دیدن ادامه » اصحاب ذوق در ادوار گوناگون شده است. شعر او همواره از حیث پایبندی به شیوه‌های متعارف و استقلال ابیات و اِتقان ساختار و بافتار مورد پسند کهن‌گرایان، از نظر بی‌پروایی در شکستنِ برخی از سنت‌های قدیم و خلاقیت در آفرینش صور و معانی نو و هماهنگی میان ساخت‌ها و مضامین و نیز به حیث پویایی و طراوت مورد تحسین نوگرایان، به لحاظ شناخت ژرف شاعر از رموز لغت و بلاغت مورد توجه لغت‌شناسان و اربابِ معانی و بیان و از جهت اطلاعات و داده‌های تاریخی و فرهنگی آن روزگار مورد عنایت دانشوران بوده است.
در ایران نیز از دیرباز اشعار متنّبی مدارِ اهتمام بوده است. جز خاندان حاکم آل بویه و وزرای فاضل آنان، غالب سخنوران پارسی‌گوی یا ایرانی‌تبار یا به تحقیق درباره شعر او پرداخته‌اند یا با شعر او انس و الفته داشته، از آن اثر و مضمون پذیرفته و بدان استناد یا تمثل کرده‌اند.»
برای همراهی در دیوار لطفا درآغاز    وارد شوید
از متن کتاب
.
.
عموماَ والدین برای اینکه فرزندانشان درست رفتار کنند از آن ها می خواهند تا زبان بدن خود را اصلاح کنند. آنچه آن ها واقعا به فرزندان خود می آموزند این است: " احساس واقعی خودت را فاش نکن." خواست آن ها این است که کودکان شان از لحاظ سیاسی و فرهنگی تیزبین باشند تا به سمتی نروند که دیگران را بیازارند.
به نظرم منطقى و به سود انتشارات سخن است که این کتاب را تجدیدچاپ کند چون الان بعد از درگذشت کیارستمى بسیارى با او آشنا شده اند و کتاب به احتمال زیاد فروش خوبى خواهد داشت.
برای همراهی در دیوار لطفا درآغاز    وارد شوید
اردشیر بابکان حکومت ساسانی را بر پایه دین بنیاد نهاد و دین و ملک را دو برادر هم پشت فرا نمود. از آن پس موبدان و هیربدان سعی بسیار کردند تا سرنوشت حکومت و دولت را به دست بگیرند. کسانی از پادشاهان که در برابر جاه طلبی روحانیان در می ایستادند یا همچون یزدگرد اول بزه کار خوانده می شدند و یا چون قباد بدنام و بی دین به شمار می آمدند. آتشگاه در ... دیدن ادامه » سراسر عهد ساسانی بر همه کارها نظارت داشت و موبدان و هیربدان بیشتر شغل ها را در دست داشتند. قدرت و اعتباری چنین که روحانیان را در همه کارهای ملک، نفوذی تمام بخشیده بود، کافی بود تا فساد را به درون دستگاه روحانی بکشاند. در حقیقت نیز موبدان و هیربدان در اواخر این عهد، به فساد گراییده بودند. کتاب پهلوی &quotمینوی خرد&quot که به حکم قرائن در اواخر ساسانی تألیف شده است، یک جا که عیب روحانیان را برمی شمارد، می گوید: &quotعیب روحانیان ریاورزی و آزمندی و فراموشکاری و تن آسایی و خرده بینی و بدگرایی است&quot
برای همراهی در دیوار لطفا درآغاز    وارد شوید
نمی‌دانم، با خود چه فکر کردند، هم نویسنده، هم ناشر. دویست و پنجاه هزار تومان؟ اینان اهالی کجایند؟
مجید حاج حسینی و علیرضا پورنعمت این را دوست دارند
عزت الله انتظامی آدم کمی نیست، ولی خب بهای کتاب بسیار بسیار است!
۱۲ تير ۱۳۹۵
به بزرگی ایشان شکی نیست، دوست گرامی.
۱۲ تير ۱۳۹۵
:)
ببینو بگذره
۱۴ تير ۱۳۹۵
برای همراهی در دیوار لطفا درآغاز    وارد شوید
این رمان از آن دست کتابهاییست که ذهن نوجوانان ما رو با افکار واهی و پوچ پر میکنه. انتشار این دست آثار مایه شرمساریه
فرشته حسین پور و آتنا تقوی این را خواندند
برای همراهی در دیوار لطفا درآغاز    وارد شوید
سهروردی شهید؛ شیخ اشراق چهار تن را نمایندگان حکمت خسروانی یا به تعبیر خودش «خمیرۀ خسروانیّین» می داند و این چهار تن عبارتند از بایزید و حلاج و ابوالعباس قصاب و ابوالحسن خرقانی و این چهار تن با مسألۀ جوانمردی ارتباط خاص دارند. در مورد حلاج، سهروردی خود تعبیر «فتی بیضاء» (جوانمرد اهل بیضاء، شهر زادگاه حلاج در نزدیکی شیراز) را به کار می ... دیدن ادامه » برد و در مورد خرقانی جای دیگر به تفصیل بحث کرده ام که چه ارتباطی با تعالیم جوانمردان و اصحاب فتوت داشته است و نشان داده ام که در سراسر تذکرة الاولیاء شاید یکی دو بار کلمۀ جوانمرد و جوانمردی به کار رفته باشد اما در بخش خرقانی تذکره، واژگانی از نوع جوانمرد و جوانمردی و جوانمردان چنان بسامدی دارد که خواننده را به شگفتی وا می دارد.
برای همراهی در دیوار لطفا درآغاز    وارد شوید
این کتاب، تحقیقی است ژرف و مدققانه دربارۀ یکی از سلاسل تصوف و عرفان در ایران و بررسی خاستگاه و نظریات و شرح احوال بزرگان ایشان که می تواند برای محققان ادبیات و عرفان بسیار مفید باشد. استاد کدکنی در مقدمۀ این کتاب می نویسد: در مهر ماه سال 1344 شمسی استاد بدیع الزمان فروزانفر در کلاس درس دورۀ دکتری ادبیات فارسی دانشگاه تهران مرا به جستجو ... دیدن ادامه » دربارۀ دو موضوع امر فرمود: یکی تحقیق دربارۀ ابوسعید ابوالخیر و دیگری جستجو دربارۀ قلندریّه. در این چهل و یک سال، در سفر و حضر، در مشرق و مغرب، یکی از مشغله های بیشمار ذهن من اجرای امر آن بزرگ بوده است. بخش اصلی دستاوردها دربارۀ ابوسعید ابوالخیر تا کنون به صورت چندین کتاب و مقاله نشر یافته و اینک اهمّ یادداشتها دربارۀ قلندریّه کتابیست که هم اکنون در برابر شماست.
برای همراهی در دیوار لطفا درآغاز    وارد شوید
سربازی به نام غلامحسین در زمان ناصرالدین شاه روایتی دارد از لشکرکشی قشون ایران به شهر مرو جهت مقابله با راهزنان و غارتگران ترکمن و اسارت غلامحسین به دست ترکمن ها که در دوران اسارت به طرز زندگی ترکمنها از نگاه یک اسیر نگاهی موشکافانه دارد.
مونا طاهری این را دوست دارد
برای همراهی در دیوار لطفا درآغاز    وارد شوید
عبث نیست که یک خلیفه خودخواه مغرور بلندپرواز اموی مجبور شد، این عبارت معروف را بگوید که: «از این ایرانی ها شگفت دارم. هزار سال حکومت کردند و ساعتی به ما محتاج نبودند و ما صد سال حکومت کردیم و لحظه یی از آنها بی نیاز نشدیم».

دکتر عبدالحسین زرین کوب
دو قرن سکوت / ص۶۹
ایرج پوراردشیر این را خواند
محمد عبدلی ، سبحان معصومی و عادل خالدی کلهر این را دوست دارند
برای همراهی در دیوار لطفا درآغاز    وارد شوید
وه که گر من بازبینم روی یار خویش را

تا قیامت شکر گویم کردگار خویش را

یار ... دیدن ادامه » بارافتاده را در کاروان بگذاشتند

بی‌وفا یاران که بربستند بار خویش را

مردم بیگانه را خاطر نگه دارند خلق

دوستان ما بیازردند یار خویش را

همچنان امید می‌دارم که بعد از داغ هجر

مرهمی بر دل نهد امیدوار خویش را

رای رای توست خواهی جنگ و خواهی آشتی

ما قلم در سر کشیدیم اختیار خویش را

هر که را در خاک غربت پای در گل ماند ماند

گو دگر در خواب خوش بینی دیار خویش را

عافیت خواهی نظر در منظر خوبان مکن

ور کنی بدرود کن خواب و قرار خویش را

گبر و ترسا و مسلمان هر کسی در دین خویش

قبله‌ای دارند و ما زیبا نگار خویش را

خاک پایش خواستم شد بازگفتم زینهار

من بر آن دامن نمی‌خواهم غبار خویش را

دوش حورازاده‌ای دیدم که پنهان از رقیب

در میان یاوران می‌گفت یار خویش را

گر مراد خویش خواهی ترک وصل ما بگوی

ور مرا خواهی رها کن اختیار خویش را

درد دل پوشیده مانی تا جگر پرخون شود

به که با دشمن نمایی حال زار خویش را

گر هزارت غم بود با کس نگویی زینهار

ای برادر تا نبینی غمگسار خویش را

ای سهی سرو روان آخر نگاهی باز کن

تا به خدمت عرضه دارم افتقار خویش را

دوستان گویند سعدی دل چرا دادی به عشق

تا میان خلق کم کردی وقار خویش را

ما صلاح خویشتن در بی‌نوایی دیده‌ایم

هر کسی گو مصلحت بینند کار خویش را
برای همراهی در دیوار لطفا درآغاز    وارد شوید
اول دفتر به نام ایزد دانا

صانع پروردگار حی توانا

اکبر ... دیدن ادامه » و اعظم خدای عالم و آدم

صورت خوب آفرید و سیرت زیبا

از در بخشندگی و بنده نوازی

مرغ هوا را نصیب و ماهی دریا

قسمت خود می‌خورند منعم و درویش

روزی خود می‌برند پشه و عنقا

حاجت موری به علم غیب بداند

در بن چاهی به زیر صخره صما

جانور از نطفه می‌کند شکر از نی

برگ‌تر از چوب خشک و چشمه ز خارا

شربت نوش آفرید از مگس نحل

نخل تناور کند ز دانه خرما

از همگان بی‌نیاز و بر همه مشفق

از همه عالم نهان و بر همه پیدا

پرتو نور سرادقات جلالش

از عظمت ماورای فکرت دانا

خود نه زبان در دهان عارف مدهوش

حمد و ثنا می‌کند که موی بر اعضا

هر که نداند سپاس نعمت امروز

حیف خورد بر نصیب رحمت فردا

بارخدایا مهیمنی و مدبر

وز همه عیبی مقدسی و مبرا

ما نتوانیم حق حمد تو گفتن

با همه کروبیان عالم بالا

سعدی از آن جا که فهم اوست سخن گفت

ور نه کمال تو وهم کی رسد آن جا
برای همراهی در دیوار لطفا درآغاز    وارد شوید
نام نشان پس از مرگ مثل آن است که دلمان را خوش کنیم که در وقت غروب آفتاب سایه مان از خودمان بلندتر است.
فاطمه حبیبی این را دوست دارد
برای همراهی در دیوار لطفا درآغاز    وارد شوید
شاید به این خاطر به دنیا می‌آییم که عشق را جست‌و‌جو کنیم... بارها و بارها آن را بیابیم و بارها و بارها از‌دستش بدهیم... با شروع هر عشق٬ از نو زاده ‌می‌شویم و با پایان هر عشق٬ زخم تازه‌ای بر‌می‌داریم...
وجودم پوشیده از جای زخم‌های غرور‌آفرین است...

پائولا / ایزابل آلنده
سعید زمانی و سبحان معصومی این را دوست دارند
برای همراهی در دیوار لطفا درآغاز    وارد شوید
به مرگ راضی ام از وضع نامنظم ایران ||| ز پا فکنده مرا سخت غصه و غم ایران
دیار کاوه لگدکوب اجنبی بود، آوَخ ||| کجاست سام و چه شد گیوْ نیوْ و رستم ایران؟.ـــــــــورقِ هفتاد و یک.
آوَخ: افسوس.
گیوْ: ... دیدن ادامه » از پهلوانان شاهنامه.
نیوْ: دلیر. پهلوان.
سحر خانلو و سبحان معصومی این را دوست دارند
برای همراهی در دیوار لطفا درآغاز    وارد شوید
من این جانی که دارم عهد با جانان خود کردم ||| که گر پایش نریزم، دشمنی با جان خود کردم
غمت ننشسته بر دل، بُرد از من مایهء هستی ||| ندانستم در آخر دزد را مهمان خود کردم
ز دست بی سر و سامانی خود من ترک سر گفتم ||| به کوی نیستی، فکر سر و سامان خود کردم.ــــــــــورقِ چهل و نُه.
#شب خوانی.
سبحان معصومی این را دوست دارد
برای همراهی در دیوار لطفا درآغاز    وارد شوید
مشاور که بود و چه کس گفت با شه ||| که خود را مجهز به توپ و سپه کن؟
که گفتت شها حمله ور شو به مجلس ||| تو با توپ و یکسانش با خاک ره کن؟
که گفتت درو کن وطن دوستان را؟ ||| که گفتت برو مُلک و ملّت تبه کن؟
که ... دیدن ادامه » گفتت بیا خلق در خاک و خون کش؟ ||| که گفتت شها، روز خود را سیه کن؟
که گفتت چنین و چنان کن وز آن پس ||| هم از اوج مه، جای در قعر چه کن؟
ز روسیه آن روسی رو سیه گفت: ||| بُکش مردم و خویش را رو سیه کن.ـــــــــورقِ سی و شش. خطاب به محمدعلی شاه بعد از توپ بستن مجلس.
#شب خوانی.
سبحان معصومی و داریوش ولیپور این را دوست دارند
برای همراهی در دیوار لطفا درآغاز    وارد شوید
شب وصل است، من به رغم رقیب ||| به خر خویشتن سوار شدم
گفت عارف از این خوشم که دگر ||| با غم یار، یارِ غار شدم.ـــــــورق سی و چهار.
#شب خوانی.
برای همراهی در دیوار لطفا درآغاز    وارد شوید
مکن ای دل هوس سلسلهء زلف بُتان ||| که از این سلسله آثار جنون می آید
اضطرابی به دل افتاد حریفان، بی شک ||| آن که صید دل ما کرد، کنون می آید
پی قتلم صف مژگان زچه آراسته ای ||| بهر یک تن، زچه صد فوج قشون می آید.ــــــورقِ سی.
#شب خوانی.
سبحان معصومی این را دوست دارد
برای همراهی در دیوار لطفا درآغاز    وارد شوید
خداوند وقتی ترقیات انسان را دید ملتفت گردید که در حق حیوان ظلم شده است و برای جبران آن هوش به انسان داد تا لب گور اسباب آزار و عذاب روح او باشد.
فرشید آزادی و سبحان معصومی این را دوست دارند
برای همراهی در دیوار لطفا درآغاز    وارد شوید
یک نفر از دانشمندان فرانسوی موسوم به " ژان روستان" پسر "ادموند روستان" شاعر و تیانرنویس مشهور در کتاب خود چنین نوشته است:
( من اگر در بهشت باشم ولی بمن بگویند تو حق نداری جهنم را به این بهشت ترجیح بدهی از آن بیرون می روم)
فرشید آزادی و سبحان معصومی این را دوست دارند
برای همراهی در دیوار لطفا درآغاز    وارد شوید
صفحه 1 از 2